Zpravodajství z Prahy, pozvánky na kulturní a sportovní akce
Zdraví

1.červen Mezinárodní den dětí, jaký vybrat dětem dárek? Především musí být bezpečný

dětský domov

dTest:Ftaláty v pískacích hračkách, malé oddělitelné části dětského chrastítka, kosmetické výrobky pro děti obsahující škodlivé chemické látky, sněhový prášek zvětšující objem až o 50 %, u kterého může při spolknutí dojít k zablokování dýchacích cest nebo trávicího traktu, či dětské sandálky s obsahem dráždivých látek. To je jen pár příkladů rizikových produktů pro děti.

Plánujete-li koupit své ratolesti nějaký dárek ke Dni dětí, nejprve navštivte veřejně dostupnou databázi nebezpečných výrobků.

Smyslem databáze je varovat veřejnost, a tak eliminovat rizika případného ohrožení konkrétním výrobkem. Provozuje ji spotřebitelská organizace dTest na adrese www.nebezpecnevyrobky.cz. „Databáze nebezpečných výrobků aktuálně obsahuje více než 22 600 produktů, které byly vyhodnoceny jako rizikové pro naše zdraví či majetek. Pro přehlednost jsou rozděleny do 23 kategorií, mezi nimiž najdete oblečení, elektrická zařízení, léky, hračky, motorová vozidla a příslušenství, kosmetiku, jídlo a pití, vybavení pro sport, kuchyňské potřeby a další,“ vysvětluje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Největší počet nebezpečných výrobků, v součtu téměř polovinu všech evidovaných v databázi, obsahují kategorie „Oblečení, textil a módní doplňky“ (více než 4100 položek) a „Hračky a zábavní předměty“ (více než 6100 položek). V případě oblečení je nejčastějším rizikem uškrcení. Důvodem jsou dlouhé šňůrky na kapucích a jiných částech oděvu, které například při hře na dětském hřišti mohou přivodit smrtelná zranění. Oblečení může skrývat i jiná rizika, kupříkladu udušení za situace, že oděv pro nejmenší obsahuje drobné části (například kamínky), které se mohou snadno oddělit a dítě je může následně vdechnout či spolknout. Část oděvů označených jako nebezpečné také obsahuje nedovolené chemické látky.

V kategorii hraček je nejčastěji problémem riziko udušení (40 %) a chemické riziko (39 %). Příkladem mohou být výše uvedené ftaláty a další chemické látky přicházející při hře do kontaktu s ústy a kůží dětí, hračky obsahující malé oddělitelné části či výrobky ze sortimentu zábavní pyrotechniky, při jejichž použití hrozí poškození sluchu či zraku, popálení a další zranění.

Databáze shromažďuje informace o nebezpečných výrobcích z evropského systému rychlého varování RAPEX a dále od českých dozorových orgánů: České obchodní inspekce, Státní zemědělské a potravinářské inspekce, Státního ústavu pro kontrolu léčiv či od Ministerstva zdravotnictví ČR. Zdrojem údajů v databázi jsou také výsledky testů realizovaných dTestem. „Databázi mohou využívat nejen spotřebitelé, ale například i prodejci, aby měli přehled, zda nemají nebezpečné výrobky ve své nabídce. Obchodníci mohou získat exportovaný soupis nebezpečných výrobků a porovnat data s informacemi o jimi nabízeném zboží,“ říká Eduarda Hekšová.

Databáze nabízí různé možnosti filtrování i fulltextové vyhledávání, takže si spotřebitelé mohou snadno ověřit, zda obsahuje jimi hledaný výrobek. Týdenní e-mailové zprávy o nově objevených nebezpečných výrobcích nyní odebírá více než 41 tisíc zájemců. K odběru e-mailového varování se lze jednoduše přihlásit na webových stránkách databáze.

Lucie Přinesdomová, prinesdomova@dtest.cz

dTest, o.p.s., je největší českou spotřebitelskou organizací, která v ČR působí již od roku 1992. Je vydavatelem spotřebitelského časopisu dTest, na jehož stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů produktů, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o spotřebitelských právech a rady, jak tato práva účinně uplatňovat. dTest je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a Evropské spotřebitelské organizace BEUC.

Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 – je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu běžného tarifu volání. Od spuštění v roce 2010 této možnosti využily již desetitisíce spotřebitelů a poradenská linka časopisu dTest se tak stala první a nejvyhledávanější cestou k řešení potíží, se kterými se zákazníci na trhu setkávají.

 

Podobné příspěvky

Zázraky na počkání do tří dnů: Jak co nejrychleji na chřipku a nachlazení

Afri

První síť restaurací pro diabetiky

Redakce

TrueLife uvádí na trh řadu bezkontaktních teploměrů

Afri

Tento web používá pro svou práci nutné cookies. Souhlasím Číst více

GDPR zásady