Tipy volejte: 773 693 460, pište redakce@prazsky-zpravodaj.cz
Hledejte cokoli zde na webu
DomůZajímavostiAuto-MotoZnáte jen motocykly Jawa? Navštivte technické muzeum…

Znáte jen motocykly Jawa? Navštivte technické muzeum…

Znáte jen motocykly Jawa? Navštivte technické muzeum…

Národní technické muzeum se má čím pyšnit. Nedávno zrekonstruované muzeu má mnoho expozic, kde si každý přijde na své, ať už mluvíme o dopravě, fotografování, tiskařské práci, uhelných a rudných dolech či o technice v domácnosti. Ani děti se v národním technickém muzeu nenudí, pokud zajdou do místnosti kde vědu pojmou hrou – mohou si vyzkoušet jak funguje např. dynamo.

Jawa

Co by Vás mohlo nalákat v dnešních dnech je expozice značky Jawa, ale pozor, nejedná se o motocykly! Vystaveny jsou automobily z let 1934 -1947, kdy se tyto vozy vyráběli. A že je opravdu na co se dívat. Aut je na výstavě pouze šest, vozů nebylo vyrobeno nikdy mnoho, rozhodně ne v počtu jaký známe u prodeje motocyklů Jawa a nalézt někoho, kdo má takovouto raritu doma je téměř nemožný úkol, proto většinu vozů muzeu půjčil Auto Jawa klub. Vystavené jsou automobily typu 700 a Jawa Minor, která je vystavena hned ve třech verzích. Co určitě přiláká oko nejednoho fandy historických aut je sportovní červené kupé Jawa 750, které vznilo pro závod 1000 mil československých v roce 1935. Vůz dosáhl maximální rychlosti 110 km/hod. V dnešní době by to mnohým řidičům nestačilo, ale musíte uznat, že je to opravdu nádhera. A kdo za takovými skvosty stojí? Stejně jako u motocyklů to není nikdo jiný než František Janeček, který vybudoval významný průmyslový podnik s názvem Zbrojovka v Praze v Nuslích. Vozy byly opravdu krásné, vždy stály za povšimnutí, byly levné a kvalitní, ale ani tak se neprosadily na delší dobu. Výrobu ukončil poválečný hospodářsko-politický vývoj Československa. Od roku 1947 se Jawa věnovala už jen motocyklům, které se vyrábějí doposud, ovšem s daleko menší popularitou, než tomu bylo kdysi. Expozice automobilů Jawa je umístěna v ‘Dopravě’ a proto nejsou k vidění jen tyto krásky, ale i motocykly, kola, letadla, balón aj. Podívejte se do galerie a rozhodněte se, zda nestojí návštěva muzea za prohlédnutí vozů, které dnes již na silnicích nenajdete. A vlastně…není to škoda?

Pokud chcete do muzea jen kvůli vozům Jawa, musíte si pospíšit. Expozice potrvá jen do 19. dubna a poté budou vozy odevzdány svým majitelům a Auto Jawa klubu.

Jawa Minor z roku 1939 je osobní automobil s kapalinou chlazeným dvoudobým dvouválcovým motorem umístěným podél za přední nápravou a pohonem předních kol. Zvihový objem vozu je 615 cm3, výkon je 14,4 kW. Tento vůz jede maximální rychlostí 90 km/h. Jedná se o čtyřmístnou dvoudveřovou karoserii. Vůz Jawa Minor muzeu zapůjčil p. Jiří Růžička a tak se můžete i vy podívat na tento jedinečný model.
Jawa Minor z roku 1938 je technicky totožný z typem z roku 1939 s rozdílem, že zde se jedná o otevřenou třímístnou dvoudveřovou karoserii neboli roadster. Problémem výroby aut Jawa vždy bylo, že neprobíhala na jednom, ale hned na třech místech – vedle pražské továrny to bylo v Kvasinách a Týnci nad Sázavou, kde měl Janečkův podnik své rychle se rozrůstající vedlejší provozy. Karosérie se stavěly, lakovaly a opatřovaly čalouněním v Kvasinkách a následně byly vlakem dopravovány do 150 km vzdáleného Týnce, kde byly automobily kompletovány. To samozřejmě dělalo výrobu složitější a dražší, ale i přesto byly vozy Jawa Minor jedny z nejlevnějších automobilů na domácím trhu. Výroba typu Minor se zdvojnásobila oproti typu Jawa 700, vždyť v r. 1938 se v továrně vyrobilo již 850 automobilů.
Jawa 700, r. 1936 byl osobní automobil, který měl stejně jako Minor kapalinou chlazený dvoudobý dvouválec, ale motor byl uložen napříč za přední nápravou, taktéž s pohonem předních kol. Zdvihový objem 689 cm3, výkon byl nepatrně větší než u Minoru – 14,7 kW. Maximální rychlost měli vozy stejnou. Jednalo se o karoserii tudor neboli uzavřenou čtyřmístnou dvoudveřovou karoseii. I tento vůz muzeu zapůjčil již zmíněný p. Jiří Růžička. Model 700 stál v té době 22 900 korun, což nebylo úplně málo. Praga Baby v té době stála 22 900 a vůz Z-4 byl o tisícovku levnější než sedmistovka.
Jawa 7501000 mil československých“, r. 1935. Jedná se o sportovní vůz s kapalinou chlazeným dvoudobým dvouválcovým motorem umístěným napříč za přední nápravou a s pohonem předních kol, kdy jeho zdvihový objem je 745 cm3 a výkon 18,5 kW. Maximální rychlost, jak už jsme zmiňovali výše, je 110 km/hod. Jednalo se o coupé – uzavřenou dvoumístnou dvoudveřovou karoserii.
Jawa 750, r. 1935. Vůz, který zapůjčil p. Jaromír Hess je konstrukčně totožný z 750 – 1000 mil československých. Jeho objem je však nižší – 689 cm3 a výkon 14,7 kW. Maximální rychlost má oproti sportovnímu vozu sníženou o celých 20 km/h. Jedná se o polokabriolet – otevřenou čtyřmístnou dvoudveřovou karoseii.

 

Facebook komentáře

Sdílejte články