Zpravodajství z Prahy, pozvánky na kulturní a sportovní akce
Auto-Moto Zajímavosti

Vývoj výroby automobilů v Česku v prvním čtvrtletí vnáší mírný optimismus

Fiat

Přesně jeden rok od vypuknutí pandemie koronaviru se český automobilový průmysl začíná dostávat opět do kondice, a to navzdory nejisté poptávce na hlavních exportních trzích i kritickému nedostatku čipů a dalších materiálů. V prvním čtvrtletí tohoto roku bylo vyrobeno 333 520 motorových vozidel, tedy o 2,7 % více než ve stejném období loňského roku. Samotná březnová výroba osobních vozidel se pak blíží výkonnosti předkrizových let.

auta v PrazePři hodnocení roku 2021 je potřeba zohlednit, že ve druhé polovině března 2020 se uzavřel prakticky celý evropský automobilový průmysl. V České republice se nejprve 18. března 2020 zastavila výroba ve ŠKODA AUTO a TPCA, nošovický Hyundai je následoval o pět dní později. Jak upozorňuje Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu, realističtější pohled na vývoj letošní výroby proto dává srovnání s rokem 2019. „Tehdy bylo v prvním čtvrtletí vyrobeno více než 363 tisíc osobních vozidel, tedy jen o 8,6 % více než letos, v samotném březnu se produkce automobilů přiblížila roku 2019 dokonce na necelých pět procent rozdílu. Tržní a ekonomické podmínky jsou však diametrálně odlišné. V autoprůmyslu je nadále patrná velká nejistota. Situace na trhu s polovodiči i ceny dalších vstupů nyní dusí automobilky na celém světě, Česko není výjimkou. Kolínská Toyota dokonce musela z tohoto důvodu načas zastavit výrobu,“ objasňuje Zdeněk Petzl a dodává: „Aktuální zprávy z evropských trhů ukazují na mírné oživení. Čerstvá statistika ACEA potvrzuje meziroční růst 3,2 % a dává nám tak naději na mírný optimismus.“

Osobní vozidla

Skoda SuperbCelkem bylo za první tři měsíce letošního roku vyrobeno celkem 331 897 vozů. To je o 2,8 % více než v prvním čtvrtletí roku 2020. Automobilkám se podařilo od začátku roku zvýšit objem výroby i prodejů.  V březnu bylo vyrobeno celkem 125 202 vozů, což znamená o 19,7 % více než v lednu a dokonce o 22,6 % více než v únoru.

Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku se dařilo především nošovickému závodu společnosti Hyundai, ve kterém bylo v prvním kvartálu vyrobeno 65 700 automobilů (+ 17,1 %). Dvojciferný nárůst zaznamenal jak na tuzemském trhu (+ 16,5 %), tak v exportu (+ 17,2 %). V roce 2019, kdy byla výroba vozidel v ČR v podstatě na vrcholu, Hyundai vyrobil za první kvartál 73 tisíc vozidel.

Skoda Superb interierŠKODA AUTO vyrobila v tuzemských závodech 225 115 vozidel (+ 5,4 %). Na český trh bylo umístěno 19 574 vozidel (- 8,0 %), na zahraniční trhy bylo určeno 205 878 vozidel (+ 6,7 %). V prvním kvartálu roku 2019 bylo vyrobeno 231 280 „škodovek“.

Kolínská Toyota byla nucena z důvodu nedostatku polovodičů v březnu dočasně na dva týdny zastavit výrobu. I z tohoto důvodu tak došlo v prvním čtvrtletí k meziročnímu poklesu produkce o 22,8 %, když bylo vyrobeno 41 082 automobilů. Naprostá většina pak zamířila na export (40 816 ks).

Skoda EnyaqVýroba elektrických vozidel (BEV a PHEV) v prvním čtvrtletí odráží zvýšený zájem o čistou mobilitu. V závodech ŠKODA AUTO a Hyundai bylo vyrobeno celkově 25 918 elektrických vozidel (+ 7,8 %), z nichž bylo 12 272 elektromobilů BEV (+ 3,7 %) a 13 646 hybridů PHEV (+ 4,1 %). Nárůst výroby v březnu oproti únoru by téměř trojnásobný. Podíl elektrický vozidel na celkovém objemu výroby činil v uplynulém měsíci již 13,1 %.

Autobusy

autobus
ilustrační foto

V prvním čtvrtletí bylo v Česku vyrobeno 1 111 autobusů (- 13,5 %), 148 autobusů bylo určeno pro tuzemský trh (- 29,2 %), zbylých 935 bylo exportováno (- 5,6 %). Ve vysokomýtském IVECO CR bylo vyrobeno 1 017 autobusů, tedy o 13,7 % méně než v loňském roce, kdy výrobce udržel chod výroby až do 30. března. SOR Libchavy, který vyráběl i v průběhu loňské první vlny covidu, dokázal v prvním čtvrtletí tohoto roku vyrobit 89 autobusů (-12,7 %). Produkce autobusů s elektrickým pohonem v SOR Libchavy dosáhla v prvním kvartálu 15 ks a představovala podíl 16,9 %. Výrobce KHMC Opava v tomto roce vyrobil 5 autobusů.

Nákladní vozidla

Libeňský mostSpolečnost TATRA Trucks, která je mezi členy Sdružení automobilového průmyslu jediným výrobcem nákladních vozidel, vyrobila v prvním čtvrtletí tohoto roku 241 vozidel, tedy o 65 ks méně než ve stejném období loňského roku (tj. – 21,2 %). Produkce Tatry byla z větší části exportována (150 ks), v Česku bylo umístěno 85 vozidel.

Motocykly

JAWAVýrobce JAWA Moto vyrobil v prvním čtvrtletí 271 motocyklů, tj. o 153 ks (+ 129,7 %) více než v minulém roce. Dařilo se mu především na českém trhu s 230 prodanými kusy (+ 369,4 %). Produkce motocyklů narůstá postupně, v lednu bylo vyrobeno 76 ks, v únoru 91 ks a v březnu 104 strojů.

Přípojná vozidla

Dařilo se také výrobcům v segmentu přípojných vozidel. Mezi lednem a březnem bylo vyrobeno celkově 5 977 přívěsů a návěsů, tj. o 755 ks (14,5 %) více než vloni. Celkový růst segmentu podpořila především společnost AGADOS, která produkuje malé přívěsy do 3,5t. Těch vyrobila celkově 5 404 ks (+ 17,4 %), v Česku jich prodala 2 723 ks (+ 30,2 %) a na export zamířilo 2 270 ks (+ 39,9 %). V segmentu velkých přívěsů a návěsů se dařilo firmě PANAV. Ta vyrobila 111 přívěsů a návěsů, tj. o 24 ks více než v loňském roce (+ 27,6 %). V prvním čtvrtletí pak prodala 67 ks v Česku, 10 ks pak bylo exportováno. Schwarzmüller zaznamenal pokles o 13,0 %, když v prvním kvartálu vyrobil 462 velkých přípojných vozidel. Také jeho produkce zůstala většinou v Česku, kde firma uplatnila 144 ks (- 0,7 %), exportováno bylo 83 ks (- 82,7 %).

Mgr. Vojtěch Severýn

Podobné příspěvky

Cyrilometodějská mise započala roku 863

Afri

Český trh s ojetinami se meziročně propadl o 53 miliard korun

Afri

Konec revolučního čínského dopravního prostředku?

Redakce

Tento web používá pro svou práci nutné cookies. Souhlasím Číst více

GDPR zásady