Zpravodajství z Prahy, pozvánky na kulturní a sportovní akce
Zajímavosti Auto-Moto

Volant Peugeot: od jednoduchých řidítek až po multifunkční volant

volant

Na první pohled je volant mechanický prvek, který se od vzniku automobilů vyvinul z hlediska tvaru a funkcí jen minimálně. Nikdy se však nepřestal měnit a ani se nikdy nepokusil zbavit svého kruhového tvaru. Původně velmi jednoduchý a určený výhradně na ovládání řízení, postupně ale začal být komplexnější. S tím, jak postupně pojímal více vedlejších funkcí, rostl i jeho objem.

volantŠlo o klakson, ovládání rádia, tempomatu nebo omezovače rychlosti. Na volantu našlo místo řazení pomocí systému páček a do středu byl umístěn airbag. Výrazně se změnil i materiál volantu. Jeho původně dřevěný rám se změnil v ocelový, pak hliníkový, a nakonec se přešlo na materiály s obsahem hořčíku.

V roce 2012 představil Peugeot 208 významnou novinku – uspořádání místa řidiče nazvané Peugeot i-Cockpit®. Volant, který je vedle dotykového displeje a vyvýšeného přístrojového panelu jedním z jeho základních tří nosných prvků, se stal mnohem kompaktnější. Byl přepracován tak, aby zajistil lepší polohu při řízení a současně poskytl řidiči ještě větší zorné pole a více prostoru pro nohy. Samotný Peugeot i-Cockpit®, který se rozšířil do všech modelů v nabídce značky Peugeot, se neustále vyvíjí. K dnešnímu dni využívá toto revoluční pojetí místa řidiče, které zůstává v automobilovém světě ojedinělé, už šest milionů zákazníků.

Nahlédnutí do historie

Úplně první automobilový volant se objevil v červenci 1894 u vozu Panhard 4 HP, který v závodě z Paříže do Rouenu řídil Alfred Vacheron. Závod organizoval Pierre Giffard, novinář pařížského deníku Le Petit Journal, který vycházel v letech 1863– 1944. Nešlo ani tak o závod, jako o skvělou reklamu na nedávný vynález: automobil. Na zhruba stokilometrové vzdálenosti z Paříže do Rouenu musela vozidla poháněná spalovacím motorem prokázat svou odolnost.

Závodu se zúčastnila více než stovka vozů s různými typy motorů (pára, ropa, benzín, elektřina, stlačený vzduch,…) a také s různým ovládáním řízení. Alfredu Vacheronovi ve voze Panhard 4 HP vybaveným volantem, jakožto skutečnou technologickou inovací, se sice nepodařilo závod vyhrát a umístil se až na 4. místě, zatímco shodně zvítězily vozy výrobců Panhard et Levassor a Les fils de Peugeot frères vybavené řídicí tyčí, nicméně přesto se volant začal v rozvíjejícím se automobilovém průmyslu rychle prosazovat. Technologicky se vůz osvobodil od podobnosti s kočárem taženým koňmi, ze které se výrobci automobilů dlouho a usilovně snažili vymanit. V tomto trendu šel i model Peugeot Type 36, který se v roce 1901 značně odlišil od předchozích modelů značky postavených na základě motorových fiakrů. Byl vybaven dvěma hlavními inovacemi: přední kapotou motoru a volantem místo řídicí páky.

Volant, nositel inovací značky Peugeot

Volant, jakožto mechanická část určená k řízení kol vozidla, získal svůj tvar, když si průkopníci automobilu uvědomili,  že pro řidiče bude snazší řídit auto pomocí kruhového volantu než pomocí páky nebo řídítek. Kruhový tvar usnadňuje držení volantu při otáčení, ale také lépe využívá úsilí nutné k otáčení kol automobilu. Volant může být také spojen při nízkých otáčkách s posilovačem řízení, aby se usnadnilo otáčení volantu během manévrování.

Volant sice zůstává architektonickým prvkem, jehož design podléhá požadavkům na viditelnost přístrojové desky, čitelnost piktogramů vytištěných na ovladačích pod volantem, na dobré proudění vzduchu procházejícího ventilátory a ergonomické potřeby, ale stal se také nositelem inovací.

Na začátku 90. let se rozšířilo používání airbagů a následně i posilovače řízení, což mělo za následek transformaci volantu. Ze směrového nástroje se stal multifunkčním a postupně do něj byly začleněny různé prvky výbavy, konkrétně pasivní bezpečnosti, které již nebyly přímo spojeny s jeho primární funkcí, tedy řízení kol.

Tyto inovace se projevují také ve vývoji materiálů používaných při výrobě volantu. Techniky využívající měkčené materiály, zdrsněnou kůži a různé potahy povrchu jsou výraznými indikátory vzestupu kvality vozů Peugeot. Volant z polyuretanové pěny je nadále vyhrazen pro modely základní úrovně, zatímco výsadou nejvyšších verzí výbavy se stala plnohodnotná perforovaná kůže. Volant nabízí ve své různorodosti i další prvky, jež vůz posouvají do kategorie luxusnějších automobilů. Dosahuje toho svým tvarem, který zahrnuje opěrky prstů nebo ploché části, perforací kůže pro větší citlivost na dotek, nebo barevným prošitím určeným volantům sportovních verzí, či páčkami pro řazení převzatými z motoristického sportu.

Motosport je ostatně často průkopníkem technologických inovací. Volanty sériových modelů převzaly principy závodního speciálu Peugeot 908, který má všechny ovládací prvky na volantu. V závislosti na úrovni výbavy jsou na ramenech volantu umístěny ovladače rádia, tempomatu či telefonu.

Peugeot šel v inovacích ještě dále a v roce 2012 nabídl u modelu Peugeot 208 (první generace) zcela revoluční pojetí kabiny, Peugeot i-CockpitÒ. Pro něj je typický kompaktní, tedy menší volant, dotykový displej a vyvýšená přístrojová deska. Volant menších rozměrů a specifického tvaru je centrálním prvkem usnadňujícím manévrování a umocňujícím pocity z řízení. Tím, že má řidič paže blíž u sebe, stačí mu menší rozsah pohybu a řízení je živější a vyžaduje menší úsilí. Řidič může současně při řízení zaujmout mnohem uvolněnější pozici. Peugeot CockpitÒ se neustále vyvíjí a je v nabídce celé modelové řady (v současnosti Peugeot 208, 2008, 308, 3008, 5008, 508, Rifter a Partner). Například v roce 2016 se s uvedením modelu SUV Peugeot 3008 volant ještě zmenšil. Získal nový tvar se dvěma ploškami pro lepší uchopení. Díky jeho kompaktnímu tvaru se zvětšilo zorné pole řidiče a uvolnilo se místo pro nohy. Do dnešního dne si toto revoluční a jedinečné pojetí místa řidiče pořídilo téměř 6 milionů zákazníků. Značka Peugeot dál pokračuje v inovačním úsilí a v roce 2019 představila i-Cockpit® 3D, který se objevil u nových modelů Peugeot 208 a 2008. Peugeot i-CockpitÒ a jeho kultovní kompaktní volant se tak staly pilířem DNA značky.

Ukončí autonomní vozy éru volantu?

V roce 2014 se objevil „Google-Car“, který odstartoval trend 100% autonomního vozu, jehož charakteristickou vlastností je, že nemá volant ani pedály. Vůz se zastavuje jednoduchým tlačítkem na palubní desce.

Skupina PSA spustila v červenci 2015 program AVA „Autonomous Vehicle for All“ (Autonomní vůz pro všechny) a stala se prvním výrobcem, který ve Francii otestoval vůz se samočinným řízením na běžných silnicích. Tento jednoduchý a intuitivní program zahrnuje širokou škálu funkcí, které, pokud si to řidič bude přát, povedou postupně k tomu, že nejprve částečně a poté úplně přenechá řidič řízení vozu automatickým systémům.

Stupně automatizace řízení se dle OICA (Mezinárodní organizace výrobců automobilů) dělí do pěti úrovní:

·         Úroveň 1 „Hands on“ (asistence řidiče): řidič musí nechávat ruce na volantu;

·         Úroveň 2 „Hands off“ (částečná automatizace): řidič se může věnovat jiným činnostem než řízení, ale musí neustále sledovat provoz, aby mohl              okamžitě znovu získat kontrolu nad vozem;

·         Úroveň 3 „Eyes off“ (podmíněná automatizace): řidič se již nemusí věnovat řízení, ale musí být schopen řízení převzít;

·         Úroveň 4 „Mind Off“ (vysoká automatizace): řidič již do řízení nezasahuje;

·         Úroveň 5 „Driverless“ (volitelné řízení): 100% autonomní řízení bez řidiče.

 

Dnes jsou již u některých modelů řady Peugeot k dispozici asistenční systémy řízení úrovně 1 a 2 vzešlé z programu AVA. Patří sem například:

·         Aktivní systém varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, který postupně působí v opačném směru na řízení, aby se vůz udržel   v               původním zvoleném pruhu;

·         Full Park Assist, který u vozu nový Peugeot 208 zajišťuje aktivní pomoc při parkování, kdy automaticky ovládá řízení, zrychlení i brzdění a                      umožní autu vjet i vyjet z parkovacího místa;

·         Systém sledování pozornosti řidiče, který vyhodnocuje stav pozornosti řidiče pomocí srovnávání dráhy vozu a podélného značení na silnici a

zjišťuje přítomnost rukou na volantu.

V roce 2018 představil Peugeot na autosalonu v Paříži koncepční vůz e-Legend, technologický archetyp potěšení z jízdy a zážitků na palubě autonomního vozidla. Technologicky vyspělý, inteligentní a atraktivní Peugeot e-Legend nabízí nový „Responsive i-Cockpit“. Tvoří ho především vyvýšený přístrojový panel se 3 budíky a mimořádně kompaktní volant, který se zatáhne pod zvukový panel a uvolní tak prostor pro velký 49palcový displej. Posádka se pak může věnovat své oblíbené zábavě: zahrát si zabudovanou videohru nebo sledovat film.

Samočinné řízení přinese změnu v používání automobilu. Dnes je sice představitelné mít volant, který na žádost řidiče zmizí v palubní desce, aby měl řidič větší prostor. Jednou ale zřejmě přijde 5. úroveň, která je ovšem zatím daleko, a pak bude možné se bez volantu úplně obejít. Podobně jako v případě milovníků hudby, kteří zbožňují vinylové desky, budou v budoucnu existovat motorističtí nadšenci s vozem vybaveným volantem. Budou to noví  „hrdinové moderní doby“. Jako Michaël Knight, který řídí auto KITT v televizním seriálu Knight Rider.

Radka Matthey
Public Relations

www.peugeot.cz

PEUGEOT

Značka Peugeot vstupuje do éry přechodu na nové zdroje energií s nadšením, vědoma si své síly z hlediska technologií a elektrifikace. Stimulující řízení na vysoké úrovni, elegantní design, nekompromisní kvalita – to vše jsou vlastnosti ztělesňující závazek značky vůči zákazníkům, které přispívají k emocím, jež každý vůz Peugeot probouzí. Značka Peugeot je s 10 000 prodejními místy zastoupená ve více než 160 zemích světa, v roce 2019 prodala téměř 1 500 000 vozů. Peugeot v sobě spojuje hledání dokonalosti, perfektní vzhled a intenzivní emoce a usiluje o to, být špičkovou globální značkou.

 

Related posts

Westfield Chodov jako první centrum v Česku testuje k dezinfekci prostor autonomního UV robota

Afri

OBRAZEM: Videomapping na chrámu svaté Barbory v Kutné Hoře

Afri

Výstava odhalující všechna tajemství lidského těla

Redakce

Tento web používá pro svou práci nutné cookies. Souhlasím Číst více

GDPR zásady