Tipy volejte: 773 693 460, pište redakce@prazsky-zpravodaj.cz
DomůZajímavostiCestováníSplněný sen Dr. Jana Hejmy

Splněný sen Dr. Jana Hejmy

Nepal

Kniha Himalájští tygři od německého spisovatele Fritze Rudolpha je umístěna na čelním místě v mé knihovně. Je již značně ohmataná, neboť pro mne byla vždy velkou inspirací. Na přebalu je nádherný obrázek Zdeňka Buriána zachycující jednoho z prvních dobyvatelů Mount Everestu Tenzinga Norkeye se zmíněnou horou v pozadí.

NepalV době, kdy se nám o cestování do exotických destinací mohlo jenom zdát, mi dokázala vytvořit dokonalou iluzi světa horských velikánů. V duchu jsem bojoval s monzunovými bouřemi, lavinami i extrémní teplotou hluboko pod bodem mrazu spolu s Irvinem a Mallorym. Stál jsem na nejvyšším vrcholu planety vedle Hillaryho a Norkeye. Postavy popisované v oblíbené knize by  ly hrdiny mých snů, které se řízením osudu najednou mohly z malé části vyplnit.

Na dotaz kamaráda, zda bych se nechtěl zúčastnit malé expedice s CK Adrenaline Centre na nepálskou řeku Karnali, doplněnou ještě malým trekem k Annapurně, jsem reagoval okamžitě.

Zhruba za šest měsíců jsem již se skupinou jedenácti podobně zaměřených a hlavně naladěných dobrodruhů seděl v Airbusu a sledoval z okna horské velikány. Nevěřil jsem vlastním očím. Na obzoru rozeznávám  Dhaulágirí, Annapurnu, Machapuchare  a Manaslu. Hradbu trůnů bohů díky vynikající viditelnosti máme naservírovanou jako na dlani. Při přistávání v Káthmándú (1400 m), miliónového hlavního města Nepálu, na okamžik zahlédneme Shishu Pangma, Cho Oyu a dokonce i masiv Everestu, Lhotse, Makalu a Kanchenjungu. Na úvod naší expedice to vůbec není špatné.

NepalPo přistání pokračujeme malým autobusem do našeho hotelu v městské části Thamel – přímo v centru Káthmándú. Ubytování, rychlá sprcha a honem do víru města s úžasnou atmosférou. Dýchl na nás svět buddhismu a hinduismu se vším všudy. Atmosféra starých krámků s budhistickými a hinduistickými artefakty z Nepálu, Indie a hlavně Himaláje nás okamžitě pohlcuje.  Nakupujeme náramky pro štěstí, malé sošky budhy a samozřejmě obohacujeme  naší výbavu o naprosto nepostradatelný nepálský nůž kukri (tradiční zbraň nepálských Gurkhů). Prohlídka historického centra je zakončena v malé útulné hospůdce u výborné místní večeře sestávající z vynikající polévky thukpy, dalbhátu (rýže zalitá čočkovou polévkou, zelenina, placka), taštičkasmi momo a samozřejmě místním pivem s názvem Everest. Zmoženi prvními zážitky a nepálským pivem na pár hodin uleháme a okamžitě usínáme.

Nepal 2019Ráno v sedm opouštíme plně naloženým malým autobusem město, které si musí svoji atmosférou získat každého. Pokračujeme do 140 kilometrů vzdálené Pokhary. Na Nepál relativně krátkou vzdálenost překonáváme skoro celý den. Systém  naprosto neorganizované dopravy nikdo z nás nepochopil. Pravděpodobně největší adrenalin našeho pobytu. Zejména při předjíždění několika aut, motorek a tuk tuků najednou v nepřehledných zatáčkách. Konečně poklidná  Pokhara s nádherným jezerem Phewa Lake, ve kterém se při optimálních podmínkách zrcadlí Annapurna. Na místní poměry velmi pěkné hotely a  hlavní ulice plná krámečků s outdoorovým vybavením, kde je možné se za pár korun kompletně vybavit na náročný vysokohorský trek.

Po příjemné noci v civilizované Pokhaře (827 m.n.m.) vyrážíme s nejnutnějším vybavením na třídenní trek směrem k Annapurně. Po krušných dvaceti kilometrech dorážíme pozdě odpoledne do velmi staré lodge Mid Point v Panchase ve výšce 2173m. Namasté – tradiční  nepálský pozdrav se sepnutými dlaněmi a mírným úklonem opětujeme a hlavně i když značně vyčerpáni začínáme se po vzoru místních usmívat. Úsměv, i když nám to někdy dalo velkou práci, nám vydrží po celou dobu našeho skoro padesáti kilometrového treku, při kterém jsme nastoupali přes 2200 výškových metrů a 2400 metrů sestoupili. Cesta deštným pralesem s nádhernou flórou a faunou přes buddhistickou svatyni Siddhathan ve výšce skoro tři tisíce metrů byla sice náročná, ale odměnou  byly nádherné  výhledy na celý Annapurna Himalayan Range. Jako na dlani jsme měli Dhaulagiri (8167m), Annapurnu (8091 m), Annapurnu II.(7937m) Machhapuchhare (Fishtail 6993 m) a Manaslu.

BotaFaunaNávrat do Pokhary po třech dnech náročného treku byl velmi příjemný. Z teplot  blížících  se  v noci až k nule, zase příjemné teplo a hlavně teplá sprcha a hlavně skvělá večeře na  břehu jezera.. Dva dny na rychlou relaxaci a opět velký adrenalin. Cesta k naší hlavní aktivitě, raftingu na nepálské řece Karnali, kterou turistický průvodce Rough Guides hodnotí jako možná vůbec  nejlepší vodácký zážitek  na světě (doslovná citace).  Cestu zhruba 500 km přes Butwal, Birendru Nagar a další jihozápadní nepálská města  jsme ujeli za 23 hodin, za které každý z nás zestárnul minimálně o padesát let. Jsme v cíli naší cesty. Ve škole v Dungeshwaru zalézáme ve tři hodiny ráno do spacáků. Spravedlivý spánek přerušují až školáci, pro které jsme byli příjemným ranním rozptýlením. Na nedalekém břehu divoké Karnali  nafukujeme dva rafty  pro třináct účastníku naší výpravy a pečlivě zajišťujeme veškeré vybavení včetně kuchyně a jídla na sedm dní naší plavby. Konečně odrážíme od břehu. Na průzračné zelené řece Karnali trávíme sedm dní. Zejména první čtyři dny byly  velice dramatické. Peřeje s obrovskými  vlnami a válci (Pádlo, Jail house, God house…), deštný prales s úžasnou flórou a faunou a opuštěné písečné pláže, jež  byly naším domovem po šest nocí. Během naší plavby jsme urazili skoro dvě stě kilometrů. Bojovali s  nezkrotnou řekou i sami se sebou. V noci pod hvězdnou oblohou jsme poslouchali zvuky pralesa a divoké řeky. Ráno jsme  se probouzeli na sluncem prohřáté písečné pláži s pravou nepálskou kávou  a zkoumali stopy levharta a dalších nočních návštěvníků. Sedm dní a šest nocí v nádherné přírodě , na úžasné řece. Fyzicky naprosto vyřízeni, ale po psychické stránce naprosto svěží.

Myslím, že máme na dlouhou dobu z čeho čerpat. Zažili jsme něco, co se dá slovy jen těžko vyjádřit.  Krásný sen. Váš Jan Hejma

Dr. Hejma

Foto a text: Dr. Jan Hejma

Péče o zdraví má mnoho forem, obecně bychom je mohli definovat jako preventivní a následné – tedy před výskytem  zdravotních problémů, a tehdy, je-li zdravotní problém konkrétně řešen. Mimo lékařskou péči můžeme využívat metod a nástrojů, které především upravují životní styl. Tady je nezbytné odborné vedení, erudovaný dohled odborníka, který ovládá metody, teorie i praxi, kde se prolíná diagnostika i terapie, k synergii a podpoření léčebných postupů. V dnes již neopomíjené TCM je poslání doktora udržovat svého pacienta v optimální kondici, která zajišťuje, že se nedostane do patologického stavu. Jednoduše řečeno, pacient nesmí být nemocný. Využívá mnoho zejména alternativních neinvazivních prostředků. Jako příklad můžeme uvést shiatsu masáž, akupunkturu, akupresuru, moxování,  manipulační terapie, baňkování, čchi- kung, ,fytoterapie (bylinkářství) a mnoho  další metod. Kořenem TCM je však zcela jednoznačně  pravidelné tělesné, dechové a meditační cvičení, které provádí každý nejprve pod odborným dohledem a následně již sám a to i dle potřeby několikrát za den. Součástí je i důkladná duševní očista spojená s důkladnou meditací. Pro ty, kteří ,ještě nedokáží pracovat se svým tělem a duchem může být jednoduchou navádějící formou i třeba výlet do zmíněné říše bohů, do království osmitísícových vrcholů.