Tipy volejte: 773 693 460, pište redakce@prazsky-zpravodaj.cz
DomůZajímavostiMotorkář musí jezdit uvolněný

Motorkář musí jezdit uvolněný

Motoškola Lisák

Motorkář musí jezdit uvolněný

Mira Lisy “Lisák” více jak 40let za řidítky motocyklu. Říká, že nerad dělá popis svých úspěchů, ale je fakt, že čas letí a lidé pomalu zapomínají. Tak ve zkratce: 11x mistr republiky v Trialu, účastník MS a Evropy, Kaskadér a rekordman. Takže si myslí, že jste ve správných motorkářských rukou krále Miroslava.

“Tuhle práci prostě miluji a jsem moc rád, že vám mohu něco předat z toho, na čem jsem se ve svém motorkářském životě nadřel.” S motoškolou začal už v roce 2006….

Míra LisákJaké jsou nejčastější chyby, se kterými se setkáváte během výuky v motoškole?

Jízda v pomalé rychlosti a ztráta rovnováhy, například při otáčení na místě. Tuto chybu dělají hlavně začátečníci a pak ženy, které kvůli často špatnému výběru motocyklů bojují s váhou mašiny a výškou sedla.
Další velkou chybou je pohled. Většina žáků se dívá nedostatečné daleko před motocykl, učíme je pravidlo kam se díváš, tam jedeš. Přitom správný pohled může zachránit život –  nesprávná fixace na protijedoucí auto, svodidla nebo strom je hlavní příčinou havárií motorkářů.

Správné dávkování obou brzd při křížovém brzdění je dalším oříškem. Často dochází ke smyku předního i zadního kola a tím nastává velmi horká chvilka nejen pro nás ale hlavně pro žáky. Ten, kdo má motocykl s ABS je na tom v tomto případě lépe. ABS je velký pomocník, ale není všemocné.

Pokud je motorkář uvolněný a není ve stresu, tak motorka ho poslouchá. 

Motoskola MLJízda ve stresu může přispět k nehodě. Nutné je neustále předvídat a myslet za ostatní a čekat od nich jen to nejhorší. Je dobře jezdit vždy s respektem a pokorou, pokud možno adrenalin si pustit žilou někde na okruhu.

motoJak správně jezdit v dešti a proč je dobře si jízdu v dešti vyzkoušet?

Špatná viditelnost, občas mlžící se plexi u helmy, vyjeté koleje u vozovky plné vody, stříkající voda od protijedoucích automobilů a tak dále. Nejlepší je se schovat a počkat, ale když to nejde, je potřebné být hodně opatrný a  jezdec musí zvolnit tempo a přizpůsobit jízdu stavu vozovky.Velký pozor by si motorkáři měli dát na akceleraci, zadní pneumatika může uklouznout. Ale jízdu na vodě by si měl každý vyzkoušet, tato zkušenost se mu bude určitě někdy hodit. Musíme počítat i s tím, že brzdná dráha je podstatně delší (opět ABS je výhodou).

Jaké je  vhodné oblečení pro jízdu na motocyklu?

Moto oblečení musí těsně přiléhat, zvláště v místech, kde se nachází chrániče. Zároveň by mělo moto oblečení být pohodlné již při zkoušení a především potom při pozici v sedu na motorce. Při výběru oblečení je pohodlí velmi důležité, aby se jezdec mohl co možná nejvíc soustředit na jízdu.

Moto LisyZ pohledu bezpečnosti a ochrany při pádu je dobře padnoucí kožená kombinéza s integrovanými chrániči asi tím nejlepším, co si můžete obléct. Pokud ale na motorce spíše cestujete nebo občas jezdíte jen na kratší cesty kolem komína, je kůže poměrně nepohodlná. V dešti nebo v horkém počasí je navíc i velmi nepříjemná. Vysoušet po dešti ji budete pár dnů a v horkém počasí je v kůži jako ve finské sauně.

Motoskola Lisak

 

V současnosti tak mezi motorkáři převažuje zájem o textilní moto oblečení, které se dnes vyrábí ze špičkových materiálů a často má i kvalitní nepromokavou Gore-texovou membránu.  Takové oblečení vaše tělo udrží v příjemné kondici za jakéhokoliv počasí – v zimě vás zahřeje a v létě zase příjemně větrá. Dokonce přibývá lidí, kteří používají i airbagové vesty. Kvalitní oblečení vám bude sedět. Budete se v něm na motorce cítit skvěle i při svých zastávkách a zážitek z jízdy si tak budete moci vychutnávat naplno. Nebudete totiž pořád muset myslet na to, že vás někde něco tlačí nebo na vás vlaje. Měli byste se v něm tedy cítit pohodlně a zároveň by vám nemělo být volné. Díky tomu budou chrániče na těch správných místech, když je náhodou budete potřebovat. Moto oblečení a i přilbu je ideální vyzkoušet přímo na motorce. Zkrátka se projet a vyzkoušet si, jak se cítíte přímo na své vlastní motorce.

S tím správným oblečením se budete při každé jízdě na motorce cítit skvěle za každého počasí.

Co dělat když jdu poprvé na okruh?

Jízda na okruhu je fyzicky i psychicky náročná a někdy je prostě lepší motorku naložit do dodávky a nechat celou energii jen na okruhu. Další důležitou věcí je zvolit správnou agenturu – člověk se tím vyhne rizikům, že bude celý den neorganizovaný a tím pádem nebezpečný.

Jízda na okruhu může být velký zážitek a také velmi naučná – jen pokud se ale organizátor umí vyvarovat nebezpečí, které na okruzích číhá. Když chcete zkusit své limity nebo limit motorky – běžte na okruh. Lepší padat do kačírku než do svodidel nebo protijedoucího auta.

Nikol ,,Molly“ Homolová

Office Manager

Práce v motoškole mě baví, není to klasická kancelařina a díky této práci poznávám nové lidi a učím se stále nové věci. Můžete se na mne obrátit když budete mít nějaké otázky nebo nějaký problém.  Ráda vám pomůžu vybrat trénink nebo se domluvit na speciální akci.

Kontaktovat mě můžete: nikol@motolisy.cz nebo tel.  731 675 581

info@motolisy.cz

Foto: archiv Miroslav Lisý

Facebook komentáře