Tipy volejte: 773 693 460, pište redakce@prazsky-zpravodaj.cz
DomůZajímavostiBez přilby nesedat na kolo

Bez přilby nesedat na kolo

cyklista na nábrezi

Bez přilby nesedat na kolo

ADAC za přispění ÚAMK testoval 10 modelů cyklistických přileb. Počasí nás sice ještě neláká ke koupání, zato dovoluje nasednout na bicykl a vyrazit do přírody. Dokonce i v koronavirovém období to byl pomalu jediný sport, který bylo možné provozovat. Jízdní kolo je zkrátka hrdinou dnešních dnů, a tak je pochopitelné, že zájem o ně zásadně vzrostl. Jako každý dopravní prostředek má i jízda na něm jasně daná pravidla a rozhodně nelze opomenout ani bezpečnost. Tu kromě jiného zajistí vhodná přilba.

Kterou zvolit? Jaké kvality jsou na trhu? Na tyto a další otázky odpověděl test 10 modelů cyklistických přileb, který provedl ADAC za přispění ÚAMK. Známe nejlepší výrobky, i ty z opačného konce žebříčku.

cyklisteOdborníci ÚAMK radí, čím začít: přilba se sice musí líbit, ale co je podstatnější, dobře padnout. Proto by měla být důkladně vyzkoušena před nákupem. Musí být pevná a pohodlná, nesmí nikde řezat ani tlačit. Pomoc lze získat od specializovaných prodejců a samozřejmě v tomto přehledu. Ta nejzásadnější informace zní: výzkum nehod ukazuje, že přilba může při pádu účinně chránit před zraněními hlavy. I ta nejhorší helma, které byly zvoleny pro daný test, může zachránit život v případě pádu, pokud je správně nošena. Proto: jezděte pouze s přilbou a nasaďte si ji správně!

Nejde o pouhou „otcovskou“ radu. Výzkumný projekt rakouského fondu pro bezpečnost dopravy potvrdil, že u 87 % z testovaných dětí byla zjištěna nejméně jedna chyba ve způsobu nošení přilby. Správně je používalo pouze 13 % (20 dětí) z přibližně 150 oslovených dětí (zdroj: Graz University of Technology). Co z toho plyne? Že i přesto, že používá dotyčný tuto ochranu hlavy, její efekt zdaleka není 100%. Testy ukázaly, že až v 60 % testujících figurantů (především děti ve věku 9 až 14 let) mělo bradové pásky příliš volné, 36 % přilbu nakřivo, 47 % bezpečnostních pásků nebylo těsných (popruhy do V), 27 % vůbec nepoužilo nastavovací kolečko v zadní části přilby a 17 % ho nenastavilo do správné polohy. To jsou tedy chyby, které dělají ti, kdo cyklistické, BMX a inline přilby používají. A jak na tom byly s kvalitou samotné ochrany hlavy?

mestska kolaCelkem bylo odborníky testováno 10 modelů přileb v cenovém rozpětí 20 až 80 euro, přičemž od každého bylo anonymně jak v prodejnách, tak na e-shopech, zakoupeno 8 testovacích vzorků. To proto, aby se mohly provést například opakované testy: odolnosti při nárazu (5,5 m/s) na plochu, tak rotační zkoušky (6,0 m/s při 45 ° C). Přilby byly také podrobeny odolnosti bradového popruhu, zajištění tepelné stálosti (po 4 hodiny byly vzorky skladovány při teplotě 75 ° C a ochlazeny na pokojovou teplotu). Hodnocena byla i manipulace s přilbou a pohodlí jejího nošení, stejně jako se zkoumala přítomnost zdraví škodlivých látek. Součástí přesně definovaných testů byl například pokus strhnout helmu směrem dopředu s definovanou rázovou hmotností 10 kg. Kromě tohoto standardního testu se konal i další, a to stržení helmy směrem dozadu. Dalším příkladem může být kontrola pevnosti bradového popruhu, který byl zatížen rázovou hmotností 4 kg a nesměl se během zkoušky roztrhnout.

Významným kritériem je také hmotnost. Modely od Alpina a Uvex vyrobené pomocí metody Inmold mají jasnou výhodu. S hmotností asi o 200 gramů nižší než u nejtěžšího kusu od Nutcase, se s nimi snadněji manipuluje. Je to dáno výrobním procesem metody Inmold, kdy se vnější skořepina a tuhá pěna spojí dohromady. Výsledkem je kompletní spojení a velmi stabilní struktura přilby. Inmold helmy jsou obvykle lehčí než normální helmy s tvrdým pláštěm. To také test potvrdil.

To základní, co z testů vyplynulo, je, že žádná testovaná cyklistická přilba vyloženě nepropadla. I při silném dopadu cyklisty na přilbu dosahují všechny testované výrobky alespoň uspokojivý ochranný účinek. Je ohromující, že jedna z levnějších přileb, model s výrobkem č. 0424 od firmy Prophete, dosahuje nejlepších výsledků v oblasti tlumení nárazů a celkově tak zaujímá druhé místo. Pozitivně bylo hodnoceno, že v žádné z testovaných přileb nebyla nalezena žádná škodlivá látka.

UVEXKdo je vítězem?

Po posouzení všech kritérií dosáhla „na zlato“ přilba Uvex hlmt 4 cc. Lehká, snadno nastavitelná, pohodlná, nabízející dobrou ventilaci, zkrátka výrobek bez rozpoznatelných slabin. Asi jediné, co lze zlepšit, ostatně jako u doslova všech testovaných kusů, je viditelnost za tmy. Vždyť alespoň nepatrný odraz ve tmě nabízela z dané desítky pouze jediná přilba, která se umístila na celkové čtvrtém místě – model Street Gen3 od společnosti Nutcase.

…a naopak slabší výsledky? Byly odborníky zjištěny u modelu Alpina Airtime, č. FZ-025, stejně jako u modelu Fischer. Příklady negativ: připevnění popruhu k přilbě u Airtime se zlomilo, nýtové spojení poškodilo popruh pásu při zatížení. U modelu Fischer, ten se nakonec ocitl na dně tabulky, se projevilo odlepení vnější vrstvy barevné fólie, docházelo tedy k velkým změnám při vystavení vyšším teplotám. Konce fólie se natáčely tak nepříznivě, že další použití se již nedoporučovalo.

dite na koleNa závěr několik rad expertů ÚAMK: I když si pořídíte některou z těch nejlépe hodnocených přileb z našeho testu, pamatujte, že jen její správné použití přinese kýžený výsledek. Ale stejně tak, i když vás ochrání daná přilba třeba po pádu od poranění, okamžitě ji vyměňte, přestože na ní zdánlivě nevidíte žádné výraznější vnější poškození. Vnitřní poškození, ke kterému může dojít, zásadně snižuje ochranný účinek v případě následného pádu. Vybírejte tedy třeba z našeho přehledu a zajistěte především dětem bezpečí. A jak hodnotit design, kterému především mladí mohou dávat přednost před praktičností? Vyberte jim tu nejjasnější, s nejvýraznějšími barvami a vzory, nejlépe navíc vybavenou LED světlem.

Na samý závěr – odborníci ÚAMK vám přejí hezké a bezpečné léto na jízdním kole nebo třeba kolečkových bruslích s kvalitní přilbou na hlavě.

Igor Sirota

email: Igor.Sirota@uamk.cz

Facebook komentáře