Zpravodajství z Prahy, pozvánky na kulturní a sportovní akce
Zprávy z Prahy

dTest: Mikroorganismy v papírových kapesníčcích

papirove kapesniky

V posmrkaném kapesníku se to mikroorganismy jen hemží. Nakolik hygienický je ovšem nerozbalený papírový kapesník? Spotřebitelská organizace dTest otestovala 16 značek kapesníků a mimo jiné odhalila, že některé kapesníčky obsahují mikroby už od výroby. Nezávislý test ukázal, že neplatí přímá úměra mezi počtem vrstev a kvalitou ani mezi kvalitou a cenou kapesníčků. dTest navíc potvrdil dvojí kvalitu zboží prodávaného u nás a v zahraničí.

Ze široké nabídky si dTest posvítil na tří a čtyřvrstvé varianty v kapesním balení. V supermarketech a drogeriích nakoupil 16 velkých balení papírových kapesníků po 10 až 30 balíčcích. „Velmi nás zajímalo, jak se liší stejné výrobky prodávané v různých evropských zemích. V akreditované laboratoři jsme proto testovali české kapesníky spolu se vzorky od zahraničních spotřebitelských organizací,“ popisuje Hana Hoffmannová, šéfredaktorka časopisu dTest.

U všech kapesníků dTest zkoumal pevnost, savost, přítomnost mikroorganismů a výskyt nežádoucích chemických látek, hodnotil také informace uváděné na obalu. Zatímco pevnost a savost kapesníků lze vyzkoušet v domácích podmínkách, chemickou analýzu zvládne jen laboratoř.

Papírový kapesníček je věrný pomocník – vytáhneme ho při řešení nehod v podobě rozlitých tekutin, utření rukou nebo přiložení ke krvácející ráně. Z bezpečnostního pohledu patří mezi největší riziko aerobní mezofilní a sporogenní bakterie, tedy takové, které potřebují k životu kyslík a střední teploty. Mikrobi se dostávají do výrobních strojů zřejmě s prvotní surovinou, snadno v nich přežívají a vytvářejí na různých površích biofilm. Voda, která stroji cirkuluje, je pak úspěšně roznáší dál.

Balit do kapesníčků svačinu není dobrý nápad. „I když kapesník není primárně určený pro kontakt s potravinami, očekáváme od něj velkou míru hygieničnosti. Neměl by proto obsahovat sporogenní bakterie, jaké jsme našli ve výrobcích dm Soft & Sicher Recycling, Harmony Extra Soft Premium a Kaufland/K-Classic Supersoft Handkerchiefs,“ komentuje nález Hana Hoffmannová a dodává: „Kapesníky Kauf­land/K-Classic Supersoft Handkerchiefs navíc obsahovaly nejvíce mezofilních bakterií.“

Chemické látky jako optické zjasňovače, formaldehyd nebo antimikrobiální látky se mohou dostat do kapesníků během výroby a zpracování papíru. dTest zkoumal, jestli se z kapesníků tyto sloučeniny mohou uvolňovat do okolního prostředí při praktickém používání. Naštěstí žádný z testovaných kapesníků s danou zkouškou neměl problém.

Díky mezinárodní spolupráci dTest otestoval i dvojí kvalitu papírových kapesníků stejných privátních značek obchodních řetězců z různých zemí. To je případ kapesníčků Lidl/Floralys ze slovinského, rakouského, švédského a českého obchodního řetězce. Mezi nejlepšími (z Rakouska) a nejhoršími (z Česka) činil rozdíl v celkovém hodnocení 20 procentních bodů. Český produkt ztrácel skoro ve všech hodnocených parametrech: v pevnosti, savosti a mikrobiologii, přitom je srovnatelně drahý (15 Kč/10 balíčků) jako jeho rakouský bratr (v přepočtu 48 Kč/30 balíčků).

Horší kvalitou v porovnání se zahraničím trpí také české papírové kapesníky značky Billa/Clever. Zatímco balení z Česka ukrývá třívrstvé kapesníčky, rakouská verze je čtyřvrstvá. České Billa/Clever Kapesníčky (14,90 Kč/10 balíčků) získaly o devět procentních bodů méně než Billa/Clever Taschentücher samtweich (v přepočtu 48 Kč/30 balíčků), protože nejsou tak pevné a měly horší výsledky v mikrobiologických zkouškách.

Hana Hoffmannová, hoffmannova@dtest.cz,

Vanda Jarošová, jarosova@dtest.cz,

dTest, o.p.s. je největší českou spotřebitelskou organizací, která v ČR působí již od roku 1992. Je vydavatelem spotřebitelského časopisu dTest, na jehož stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů produktů, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o spotřebitelských právech a rady, jak tato práva účinně uplatňovat. dTest je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a evropské spotřebitelské organizace BEUC.

Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 – je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu běžného tarifu volání. Od spuštění v roce 2010 této možnosti využily již desetitisíce spotřebitelů a poradenská linka časopisu dTest se tak stala první a nejvyhledávanější cestou k řešení potíží, se kterými se zákazníci na trhu setkávají.

 

Podobné příspěvky

NOVÝ PEUGEOT e-EXPERT

Afri

Pozvánka na přednášku sdružení ONTOGENIE na veletrh Svět knihy v sobotu 16.5.2015

Šebík

dTest: dotazy spotřebitelů v roce 2018

Redakce

Tento web používá pro svou práci nutné cookies. Souhlasím Číst více

GDPR zásady