Tipy volejte: 773 693 460, pište redakce@prazsky-zpravodaj.cz
DomůKulturaPozvánky na akceChcete se dozvědět, jak můžete EFEKTIVNĚ ovlivnit váš život a vaše vlastní zdraví?

Chcete se dozvědět, jak můžete EFEKTIVNĚ ovlivnit váš život a vaše vlastní zdraví?

Lukova

Chcete se dozvědět, jak můžete EFEKTIVNĚ ovlivnit váš život a vaše vlastní zdraví?

Lektorka Kateřina Luková spolupracuje se Školou plnění přání, kde vede kurzy a workshopy zaměřené na téma zdraví.

Kateřina vystudovala vysokou školu TVS Palestra – obor sportovní a kondiční specialista. Patnáct let se věnovala lektorování sportovních kurzů pro dospělé Cesta ke zdraví a deset let působila jako pedagog na waldorfské škole, vyučovala tělovýchovu a biologii. Další její působení je v oboru terapeutická Shiatsu, kterou vystudovala na Akademii Kidokai. V současné době se věnuje poradenství v oblasti epigenetiky, výživy a zdravotní prevence.

Vyzpovídali jsme pro vás Katku, aby nám dala pár rad, jak správně na jarní únavu.

1)      Katko, s blížícím se jarem mnoho lidí pociťuje únavu a cítí se bez energie. Lze tomu předcházet správně zvolenou stravou? Co konkrétně byste doporučila naším čtenářům, aby se necítili s příchodem jara tak unavení?

„Můj názor je takový, že o tom, jak se cítíme, zdaleka nerozhoduje pouze strava. Dalšími základními faktory jsou pohyb a spánek, v širším kontextu nás velmi ovlivňuje také kvalita životního prostředí, míra pracovního vytížení, úroveň stresu, sociální vazby, partnerské a rodinné vztahy, finanční stabilita.“

2)      Máte tipy, jak se efektivně vyhnout stresu a jeho dopadům na naše zdraví?

„Zaměříme-li pozornost pouze na ty základní, nejlépe ovlivnitelné faktory, tedy stravu, pohyb a spánek, pak nejlepší prevencí jarní únavy je přirozeně prožité zimní období.

V zimě příroda odpočívá, a i my bychom tedy měli toto období tmy využít zejména k odpočinku, dopřávat si hřejivé, energeticky vydatné pokrmy z převážně sezónních potravin. Zkrátka sbírat síly. Pokud totiž nasbíráme v zimě dostatek sil, bude pro nás příchod jara mnohem přirozenější a zvládneme ho bez větších potíží. Při procházce jarní přírodou všichni vnímáme, jak vše ožívá, raší a pučí. Energie se šíří všemi směry a odplavuje nánosy vzniklé v zimním období. Stejný jarní úklid nastává i v našem těle. Proto bychom měli tyto uklízecí procesy, našemu organismu co nejvíce usnadnit. Určitě je dobré oproti zimě stravu odlehčit. Omezit tučná, těžká jídla, alkohol, játra zahlazující mléčné výrobky. Do jídelníčku můžeme častěji, místo masa, zařadit vejce, zeleninové pokrmy, rýži, kvašenou zeleninu. Nejvíce prospěšné nám teď bude vše čerstvé a zelené. Kopřivy, medvědí česnek, divoké bylinky, řeřicha, vojtěška jsou plné vitamínů, minerálů, protizánětlivého chlorofylu, a hlavně živých enzymů, které výrazně podpoří, jarní úklid v našem těle. A teď se vrátím na začátek, nesmíme zapomenout na pohyb. Svižná chůze v lese nebo parku jemně rozproudí vaši energii a pohled na probouzející se přírodu potěší vaši duši. No a kvalitní, 7 až 8 hodinový spánek v zatemněné místnosti by měl být samozřejmostí po celý rok.“

„Já uvažuji takto: kdyby vám lékaři sdělili, že vám zbývá šest měsíců života. Jak byste žili? Co byste dělali? Na co byste zaměřili svoji pozornost? Myslím, že byste se nezabývali nepodstatnými věcmi, neřešili zbytečnosti. Věnovali byste se tomu, co vás těší, z čeho máte radost. Užívali byste si společnost přátel, rodiny, partnera úplně naplno. Bylo by vám jedno, co si o vás, kdo myslí. Nikdo z nás neví, kdy pro něj Cháron připluje. Převážet nás bude bez hodinek, náramků a BMW. S sebou si vezmeme jen pocit naplněného nebo promarněného života a spoustu vzpomínek……Tak jaký stres? Vše se odehrává jen v naší hlavě a jsou to jen naše myšlenky, které stres vytváří. A o tom, jakým myšlenkám se rozhodneme věnovat pozornost si rozhodujeme jen my a nikdo jiný.“

3)      Připravujete Katko i jídelníčky na míru? Obracejí se na vás zpětně vaši klienti, že jim správně zvolená strava skutečně pomohla s jejich problémy?

„Jídelníčky v podobě na gramy odvážených porcí jídla nepřipravuji. Připadá mi to nepřirozené a dlouhodobě pro většinu klientů neudržitelné. Snažím se klienty vést k tomu, aby vnímali potřeby svého těla, co jim prospívá a na základě tohoto pozorování sami aktivně přistupovali k tvorbě vlastního jídelníčku.  Jsem vlastně takový průvodce světem výživy a cesty za zdravím. Neexistuje žádný správný univerzální jídelníček. Každý jsme jiný, máme odlišnou mikrobiotu a potřeby našeho těla se mění v souladu s ročními obdobími, intenzitou práce či sportovní zátěže a samozřejmě s věkem. S klienty jsem často v dlouhodobém kontaktu a mám tak zpětnou vazbu, jak se jim daří. Když se lidem povede změnit jim neprospívající stravovací návyky, téměř vždy dojde ke zlepšení zdravotného stavu nebo redukci hmotnosti.“

4)      Jaké nejčastější chyby se u vašich klientů objevují? Jak dlouho trvá odbourat již zavedené návyky?

„Za největší problém považuji konzumaci průmyslově zpracovaných potravin, časté stravování po restauracích a fast foodech. Prostě s tím, jak se máme dobře, přišla jistá zpovykanost a lenost. Nechce se nám ani nakupovat ani vařit. A tím vlastně ztrácíme kontrolu nad kvalitou potravin, které mají nejen sytit, ale hlavně vyživovat naše tělo. O tom, zda vůbec, anebo za jak dlouho se podaří staré návyky změnit, rozhoduje míra uvědomění, motivace nebo intenzita potíží, které člověka trápí. Někdy se to nepodaří, někdo to zvládne na druhý nebo třetí pokus, a když někomu opravdu teče do bot, zvládne to s nasazením, snadno a rychle. Změnit se je výzva pro každého z nás.“

5)      Kdy a jak se máme ideálně začít připravovat po létě na příchod zimy?

„Za nejlepší přípravu na zimu považuji krásné prožití léta a podzimu. Pobývat často na slunci a alespoň po krátkou chvíli se vystavovat jeho paprskům bez opalovacích krémů. Jen tak si totiž vytváříme vitamin D, který velmi ovlivňuje naši imunitu. Užívat si hojných darů matky přírody v podobě čerstvého, rozmanitého ovoce a zeleniny. Přiměřeně sportovat a posilovat své tělo. Co nejvíce chodit do přírody a k tekoucí vodě, tam je totiž zvýšená koncentrace záporně nabitých částic, které jsou pro naše tělo vitalizující a ozdravné.“

6)      V dubnu proběhne unikátní akademie ve spolupráci se Školou plnění přání, která nese název Jak přivést zdraví do života? Co se dozví lidé na tomto netradičním workshopu?

„Na Akademii bych se nejprve zabývala tím, co to vlastně zdraví je, protože si myslím, že je to velmi široký pojem a pro každého z nás může znamenat něco jiného. Pak bych ráda představila čtyři základní pilíře zdraví, což znamená strava, tekutiny, pohyb a spánek. V závěru workshopu bych chtěla promluvit o naší střevní mikrobiotě, protože jak se ukazuje, právě tento nově objevený orgán rozhoduje o našem životě mnohem víc, než si myslíme.“

Recepty na očistu střev a trávicího ústrojí

recept1.      Citronáda s černým uhlím

Tento nápoj vás šetrně zbaví toxinů v žaludku a střevech, zmírní pocity plnosti a nadýmání. Příprava je velmi jednoduchá a suroviny dostupné úplně pro každého.

·         0,5 l vody

·         šťáva z jednoho citronu

·         lžíce medu

·         1/4 lžičky rozdrceného černého uhlí

Oku sice tento nápoj příliš nelahodí, vašemu zažívání ale zcela jistě prospěje.

2.      Na podpora jaterní činnosti

·         2 středně velké řepy

·         kousek čerstvého zázvoru

·         1 oloupaný citrón

·         hrst koriandru

·         1 list mangoldu

·         1/2 jablka

 

Tereza Říhová

e-mail: t.rihova@skolapp.cz
www.skolaplneniprani.cz

skola zdravi

 

 

Facebook komentáře

Sdílejte články