Tipy volejte: 773 693 460, pište redakce@prazsky-zpravodaj.cz
DomůUdálostiBusinessUbývá evropských hodnotných značek

Ubývá evropských hodnotných značek

kancelar

Ubývá evropských hodnotných značek

sapOd roku 2008 klesl jejich počet v první padesátce z 16 na 7. Evropě chybí technologické špičky. V první padesátce žebříčku BrandZ™ nejhodnotnějších značek světa klesá počet zastoupených evropských firem. Mezi lety 2008 a 2019 se jejich počet v první padesátce žebříčku propadl z šestnácti na sedm.

LOGOOdchod evropských firem ze scény přitom nelze přičítat čistě postupující globalizaci a nástupu asijských ekonomik v uplynulém desetiletí. Firmy ze Spojených států totiž svoji pozici naopak dokázaly upevnit. V roce 2008 jich v první padesátce žebříčku bylo zastoupeno 26, loni už se jednalo o 34 podniků. Evropské firmy tedy ztrácí své postavení nikoli ani tak ve prospěch těch asijských jako spíše amerických.

Evropské firmy jsou spíše ze segmentu luxusu

Varovné je pro Evropu i to, že její nejhodnotnější firmy jsou spíše ze segmentu luxusního zboží, a nikoli technologií. Luxusní značky přitom těží spíše z historického budování značky a historicky budovaného know-how, nikoli tolik z rozvíjení nových výrobních postupů, nikoli z inovování, nikoli z vynalézání či objevování, tedy z toho, co posunuje ekonomiku jako celek dále a přispívá zásadně k růstu její produktivity a bohatství v přepočtu na obyvatele.

Nejlepší evropská firma je SAP

V loňské první padesátce žebříčku byla z evropských firem zastoupena jenom jedna čistě technologická, a sice německá společnost SAP. Celkově je přitom v loňské první padesátce žebříčku celkem šestnáct ryze technologických firem.

Technologické firmy mají budoucnost

Je ovšem pravda, že v širším smyslu se za technologické firmy dají považovat také další umísťující se evropské značky Deutsche Telekom a britská Vodafone. Zbývající čtyři evropské firmy umístivší se loni v první padesátce nejhodnotnějších firem světa ale představují francouzská jména a ikony luxusu Louis Vuitton, Chanel, Hermès a L’Oréal.

Lukas Kovanda, ekonomLukáš Kovanda, Ph.D.

Národní ekonomická rada vlády (NERV)

Hlavní ekonom, CZECH FUND
lukas@lukaskovanda.cz
www.lukaskovanda.cz

Facebook komentáře