Zpravodajství z Prahy, pozvánky na kulturní a sportovní akce
Technika Internet

Jak se liší podmínky služeb mobilních operátorů pro spotřebitele a ostatní podnikatele

plakat O2

dTest: Pravidla účinná od 1. dubna letošního roku přinesla pozitivní změny při ukončování smluv uzavřených s mobilními operátory na dobu určitou, a to nejenom spotřebitelům, ale i drobným živnostníkům. Podnikající fyzická osoba má nyní obdobné postavení jako spotřebitel, a zákon jí tak dává více práv než ostatním podnikatelům.

mobilUživatelé komunikačních služeb často uzavírají smlouvy s operátory v rámci své živnosti a výdaje dávají „do nákladů“. Odhlédněme od toho, zda takové užívání služeb, které má sloužit k podnikání, je daňově správně ošetřeno. Zajímavé je podívat se na rozsah práv uživatele těchto služeb v pozici spotřebitele, podnikající fyzické osoby (především živnostníka) nebo jiného podnikatele, který je právnickou osobou (třeba akciovou společností či společností s ručením omezeným).

Základní parametry smluv jsou dány zákonem. „Bez ohledu na to, zda je uživatelem spotřebitel, podnikající fyzická osoba nebo podnikající právnická osoba, musí být ve smlouvě srozumitelným, úplným a snadno přístupným způsobem uvedeny základní informace, které poskytovanou službu charakterizují,“ říká Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. Takovými informacemi jsou například popis poskytované služby, minimální nabízená a minimální zaručená úroveň kvality této služby, postupy operátora mající vliv na poskytování služby, termíny a způsob vyúčtování ceny a placení. Dále doba, na kterou je smlouva uzavřena, délka výpovědní doby, která nesmí překročit 30 dnů, způsob uplatnění reklamace včetně údajů o tom, kde a v jakých lhůtách lze reklamaci uplatnit. Opomenout nelze ani smluvní pokuty a informace o způsobu řešení vzniklých sporů. Nově, od 1. dubna 2020 musí být ve smlouvě uveden ověřovací kód účastníka a podmínky pro přenesení telefonního čísla.

prace s notebookemA v jakých parametrech se smlouvy podnikajících právnických osob liší od smluv živnostníků a spotřebitelů? Smlouvy se spotřebiteli a živnostníky nesmí být uzavírány na dobu delší než 24 měsíců, pokud o to účastník sám nepožádá. Přeje-li si spotřebitel nebo živnostník uzavřít smlouvu pouze na 12 měsíců, musí mu to operátor umožnit. Dohodne-li si takový uživatel s operátorem smlouvu nebo její změnu po telefonu či přes internet, je operátor povinen poskytnout mu informace o smlouvě písemně, a to v elektronické nebo listinné podobě.

Účastníci služeb elektronických komunikací by v každém případě měli vědět, že jsou-li v postavení spotřebitele nebo podnikající fyzické osoby, mohou jednoduše ukončit svou smlouvu o poskytování služeb elektronických komunikací před uplynutím doby trvání, na kterou je smlouva uzavřena. „Přičemž pokud smlouva skončí do tří měsíců od jejího uzavření, zaplatí spotřebitel i živnostník jen 5 % ze zbývajících úhrad do konce sjednané doby, a pokud skončí později, nezaplatí již nic, s výjimkou úhrady nákladů spojených se zlevněným zařízením, bylo-li operátorem poskytnuto. Účastníci v postavení firem takové právo nemají,“ uvádí Eduarda Hekšová.

Uzavřete-li smlouvu jako podnikající fyzická osoba, jste v obdobném postavení jako spotřebitel. Jste tedy více chráněni a máte větší práva. „Evropský kodex pro elektronické komunikace, což je směrnice, která bude transponována do českého práva, posune prospěch z některých ustanovení, která se vztahují především na spotřebitele, dále i na mikropodniky, malé podniky a neziskové organizace. To je další cesta, kterou se v budoucnosti, nejspíše od 1. ledna 2021, rozšíří rozsah více chráněných účastníků,“ sděluje Eduarda Hekšová.

Zorientovat se v nabídkách několika desítek klasických a virtuálních operátorů prakticky nejde, a to bez ohledu na skutečnost, že jsou často nepřehledné a některé podmínky běžnému smrtelníkovi nesrozumitelné. Díky nezávislému srovnávači tarifů od dTestu můžete najít nejlevnější tarif podle svých požadavků. Zadejte žádané počty minut, SMS či dat a srovnávač vám najde nejvýhodnější nabídky operátorů. Více na http://www.dtest.cz/tarify.

Lucie Přinesdomová

prinesdomova@dtest.cz

dTest, o.p.s. je největší českou spotřebitelskou organizací, která v ČR působí již od roku 1992. Je vydavatelem spotřebitelského časopisu dTest, na jehož stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů produktů, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o spotřebitelských právech a rady, jak tato práva účinně uplatňovat. dTest je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a evropské spotřebitelské organizace BEUC.

Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 – je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu běžného tarifu volání. Od spuštění v roce 2010 této možnosti využily již desetitisíce spotřebitelů a poradenská linka časopisu dTest se tak stala první a nejvyhledávanější cestou k řešení potíží, se kterými se zákazníci na trhu setkávají.

 

Podobné příspěvky

Začalo setkání Custom maniaků v Pragovce

Afri

Stane se ze Škodovky Dacia?

Afri

Vydejte se za sportem nebo na nákupy s elektromobily GreenGo

Afri

Tento web používá pro svou práci nutné cookies. Souhlasím Číst více

GDPR zásady