Zpravodajství z Prahy, pozvánky na kulturní a sportovní akce
Občansko Právní Poradna Zprávy z Prahy

Pozor na inkasní agentury vymáhající údajné dluhy

penize

dTest: V poslední době přibývá ve spotřebitelské poradně dTestu stížností na inkasní agentury, které vymáhají pohledávky související se zrušenou přihláškou do pochybné energetické aukce. Agentury však leckdy nemají na podobný postup nárok.

Jak se můžete v takových případech bránit

dTest dlouhodobě varuje spotřebitele před účastí v neseriózních energetických aukcích, jejichž výsledkem je místo slibovaných levnějších dodávek elektřiny nebo plynu faktura na vysokou smluvní pokutu v řádech několika tisíc korun. Stejně tak je třeba mít se na pozoru i před inkasními agenturami, které požadují zaplacení údajného dluhu. „V poslední době se oba tyto problémy spojily v jeden, když jsou spotřebitelé vyzýváni inkasní agenturou k zaplacení dluhu souvisejícího se zrušením přihlášky do energetické aukce,“ uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Neodbytné inkasní agentury spotřebitele kontaktují telefonicky, prostřednictvím SMS nebo písemné výzvy. Text výzvy se někdy tváří jako platební rozkaz nebo obsahuje tvrzení, že dluh se již řeší exekučně či že má spotřebitel očekávat osobní návštěvu inkasního specialisty u sebe doma či v zaměstnání. Naopak o dluhu toho moc inkasní agentura nesděluje. Pokud obdržíte takovou výzvu k zaplacení, vyžádejte si potvrzení o tom, že agentura převzala vymáhání dluhu od původního věřitele. A dále požadujte vysvětlení, jak dluh vznikl a z jakých položek se skládá.

Co se týče výhružky exekucí, tak platí, že tu provádí soudní exekutor na základě exekučního titulu, kterým je třeba platební rozkaz či rozsudek vydaný soudem. Ovšem nijak se na ní nepodílí inkasní agentury. Problematikou inkasních agentur se zabýval i Nejvyšší soud ČR, který řekl, že agentura nemá nárok na paušálně stanovenou odměnu, náklady na vymáhání či poplatky za administraci pohledávky. Požadovat vedle samotného dluhu tak může pouze zákonný úrok z prodlení a například skutečné náklady za zaslanou upomínku nebo v přiměřené předem dohodnuté výši. „Navíc podle našeho názoru nelze po spotřebiteli požadovat ani smluvní pokutu za zrušení účasti v energetické aukci. Ta totiž bývá prezentována jako bezplatná a nezávazná. Zruší-li tedy spotřebitel svou účast v ní, neměl by za to být finančně sankciován. Aukce energií se kromě toho často ve skutečnosti nekoná a lze se setkat i s tím, že pořadateli aukce jde jen o získání smluvní pokuty, nikoliv o to, aby pro spotřebitele zajistil levnější dodávky energií,“ uvádí Eduarda Hekšová.

Na vzrůstající počet výzev k zaplacení údajného dluhu od inkasních agentur nedávno upozornil také Energetický regulační úřad, který vyzval spotřebitele, aby se na něj v případě problému s inkasními agenturami obraceli. „Doporučujeme proto, aby spotřebitelé nejprve kontaktovali všechny subjekty, které mohou mít co dočinění s údajným dluhem. Požadovat vysvětlení by tedy měli nejen od inkasní agentury, ale i od dodavatele energií nebo pořadatele energetické aukce. Získají tak co nejvíce informací a podkladů, se kterými se mohou následně obrátit na Energetický regulační úřad,“ uzavírá Eduarda Hekšová.

Lucie Přinesdomová

prinesdomova@dtest.cz

 

dTest, o.p.s. je největší českou spotřebitelskou organizací, která v ČR působí již od roku 1992. Je vydavatelem spotřebitelského časopisu dTest, na jehož stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů produktů, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o spotřebitelských právech a rady, jak tato práva účinně uplatňovat. dTest je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a evropské spotřebitelské organizace BEUC.

Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 – je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu běžného tarifu volání. Od spuštění v roce 2010 této možnosti využily již desetitisíce spotřebitelů a poradenská linka časopisu dTest se tak stala první a nejvyhledávanější cestou k řešení potíží, se kterými se zákazníci na trhu setkávají

Podobné příspěvky

ANNIHILATOR dezinfikuje prostory od Covidu

Afri

Přehled operních koncertů Season 2015 .Klementinum – Zrcadlová kaple.

Afri

Začátkem března začne platit nový takzvaný realitní zákon

Afri

Tento web používá pro svou práci nutné cookies. Souhlasím Číst více

GDPR zásady