Tipy volejte: 773 693 460, pište redakce@prazsky-zpravodaj.cz
Hledejte cokoli zde na webu
DomůKulturaKultura v PrazeKresby Václava Hollara v Kinského paláci v Praze

Kresby Václava Hollara v Kinského paláci v Praze

Kresby Václava Hollara v Kinského paláci v Praze

Pohled na Mohuč,1632,pero černě,štětec šedě a hnědě,papír,složeno ze 3 částí, ořez, 211 x 1122mm

Pohled na Mohuč,1632,pero černě,štětec šedě a hnědě,papír,složeno ze 3 částí, ořez, 211 x 1122mm

Národní galerie Praha představuje v Kinského paláci výstavu pod názvem Václav Hollar a umění kresby. Vystavuje  rozsáhlou kreslířskou tvorbu Václava Hollara, jednoho z nejvýznamnějších grafiků 17 století.

 

 

Akt mladé ženy, asi 1633 až 1636,pero šedě, štětec šedě a růžově na podkresbě olůvkem,104 x 171 mm

Akt mladé ženy, asi 1633 až 1636,pero šedě, štětec šedě a růžově na podkresbě olůvkem,104 x 171 mm

Václav Hollar  se narodil v roce 1607 v Praze.ve významné rodině. S grafikou začal, jak se většinou uvádí, pod vedením Aegidia Sadelera (1570-1625), který žil v Praze za doby rozkvětu dvora Rudolfa II. Zároveň v Praze také sídlil kreslíř a grafik Jacob Hoefnagel (1570 – asi 1630), významný tvůrce topografické krajinářské tvorby. Zachovaly se i ranné Hollarovy kresby městských, zvláště pražských pohledů. V té době kopíroval některé figurální práce velkých mistrů jako byl Albrecht Dürer.

Z Prahy odchází roku 1627. Zamířil nejdříve do Německa. Na výstavě jsou představeny kresby ze Stuttgartu, Esslingenu, Štrasburku, pohledy na Mohuč nebo Düren. V roce 1631 se usadil ve Frankfurtu nad Mohanem, kde se začal učit u nejvýznamnějšího mědirytce své doby, Matthause Meriana. Zde se podílel i na Merianově vrcholném díle Topographia Germaniae. V roce 1633- 35 tvořil v Kolíně nad Rýnem. a tvořil kresby z cesty do Nizozemí r.1634. V letech 1635-36 pobýval opět v Německu, kde po několika letech potkal anglického diplomata Thomase Howarda, hraběte z Arundelu, diplomata a politika, který byl velkým sběratelem a mecenášem umění. Pro pořizování pohledů na krajiny při cestách, jimiž bude se svoji družinou projíždět, najal roku 1636 Václava Hollara, který s ním cestoval po Rýnu, Mohanu a Dunaji. Dnes známe 120 pohledů z této cesty. Hollar následně odchází s Arundelem do Londýna, kde pobývá do roku 1644. U Arundela pracoval

Kostýmní studie ženy, kolem 1635, Štětec a krycí barvy, 217 x 117 mm

Kostýmní studie ženy, kolem 1635, Štětec a krycí barvy, 217 x 117 mm

Podobizna Hanse von Zürich podle Hanse Holbeina ml., asi 1647, pero hnědě

Podobizna Hanse von Zürich podle Hanse Holbeina ml., asi 1647, pero hnědě

především na zdokumentování jeho rozsáhlé umělecké sbírky, což mu umožňovalo být finančně nezávislý. Roku 1641 se Hollar oženil s komornou hraběnky z Arundelu, slečnou Margaret Tracy s níž měl dvě děti – staršího Jamese a mladší dceru. V této době se setkal s Janem Amosem Komenským, který v Anglii do roku 1642 pobýval. Z tohoto období můžeme na výstavě shlédnout Pohled na palác Richmond, na zámek Windsdor, řeku Temži,, londýnský Tower ale i portréty. Známá je serie Čtyři roční období zobrazené jako celé ženské postavy. Šťastná anglická léta ukončila v roce 1642 anglická občanská válka. Arundel se nevrátil z cest zpět do Anglie, musel zemi opustit a usadil se v Jižním Nizozemí.

Roku 1644 Hollar následoval Arundela do Antverp. I ve Vlámsku se věnoval Hollar dokumentaci Arundelových sbírek, alespoň té části, kterou mecenáš stihl přesunout z Anglie na kontinent. Antverpský exil znamenal pro Hollara zlatou éru jeho grafického umění. Na výstavě je vystavena kresba Rukávník ovinutý brokátem, portrét

Dívčí profil v čepci, asi 1635, Pero hnědě, 47 x 51 mm

Dívčí profil v čepci, asi 1635, Pero hnědě, 47 x 51 mm

Pohled na hrad Neuhas, 1636, Pero šedočerně, štětec šedomodře, hnědě a modře, 122 x 254 mm

Pohled na hrad Neuhas, 1636, Pero šedočerně, štětec šedomodře, hnědě a modře, 122 x 254 mm

Johanese de Reede, podobizna Hanse von Zürich podle Hanse Holbeina, kresba Motýl, kobylka, další hmyz a pavouk. Následují pohledy např.na Antverpskou katedrálu, Deventer, Kapli sv.Jiří ve Windsdoru, lodě apd. Hollar se seznámil s řadou antverpských nakladatelů, z nichž nejdůležitější byl jeho pozdější přítel Jan Meyssens. Arundel umírá v roce roku 1646 při cestách v Itálii. V r.1647 zpracovává pohledy na Londýn nebo kreslí listy s holandskými loděmi.

V roce 1652 se Hollar vrací  do Londýna. Vytváří ilustrace básní Vergiliových a dalších knih. V roce 1665 při morové epidemii zemřela jeho žena Margaret a syn James, Tohoto roku se Václav Hollar podruhé oženil. V závěru svého života, v roce 1669, se účastní ve službách Karla II výpravy do Tangeru v Maroku. Rozměrné a působivé kresby z této cesty jsou jedním z vrcholů jeho umělecké dráhy. Václav Hollar umírá v chudobě roku 1677 v Londýně. Byl uložen do hrobu u kostela svaté Markéty ve Westminsteru.

Kurátorka Alena Voldánová k výstavě uvádí: „Kresby většinou nebyly primárně vytvořené pro veřejnou prezentaci, navíc jsou velmi křehké a citlivé na světlo, proto je nelze běžně vidět. Dodnes nebyla uspořádána výstava zaměřená na Hollarovo kreslířské umění. Tento dluh tedy napravujeme a představujeme výběr těch nejlepších kreseb nejen z našich sbírek.“

Pohled na Znojmo, 1636, Pero šedě, štětec transparentnimi barvami – zelenou, červenou, modrou

Pohled na Znojmo, 1636, Pero šedě, štětec transparentnimi barvami – zelenou, červenou, modrou

Kresby Václav Hollara, kterých je po světě známo bezmála 450, jsou v současnosti uložena v mnoha významných světových sbírkách. Většina z celkem 187 vystavených děl jsou zapůjčena z Velké Británie, Nizozemska, Německa,, Belgie nebo Rakouska. Hollarovo mistrovství  lze na výstavě porovnat s kresbami umělců např.Rembrandtem nebo Karlem Škrétou.

K výstavě byla vydána krásná stejnojmenná publikace v tvrdých deskách v českém a anglickém jazyce se seznamem vystavených exponátů a vloženou mapou míst a období významných pro životní osudy Václava Hollara. Zároveň je možné zakoupit mimořádnou publikaci vzniklou v souvislosti s přípravou výstavy – Soupisový katalog dosud známých kreseb – Václav Hollar (1607-1677) – Kresby od kurátorky výstavy Aleny Voldánové.

Mimořádnou výstavu je možné navštívit do 23.února 2019.

Doprovodné programy najdete na https://www.ngprague.cz/doprovodne-programy

Zpracoval: Petr Ondrášek

Fotografie nad textem: Pohled na Prahu ze svahu Petřína, 1636, detail, pero tmavošedě, kolorováno transparentními barvami, 121 x 560 mm

Všechny zobrazené kresby jsou majetkem NG Praha, všechny fotografie  © NG Praha

Facebook komentáře

Sdílejte články