Tipy volejte: 773 693 460, pište redakce@prazsky-zpravodaj.cz
Hledejte cokoli zde na webu
DomůKulturaAlberto Giacometti ve Veletržním Paláci v Praze

Alberto Giacometti ve Veletržním Paláci v Praze

socha kracejiciho muze

Alberto Giacometti ve Veletržním Paláci v Praze

Poprvé v České republice můžeme vidět průřez dílem jednoho z nejvýznamnějších umělců 20.století, sochaře a malíře Alberta Giacomettiho (1901-1966).

Retrospektivní výstavu připravila Národní galerie Praha ve spolupráci s nadací Fondation Giacometti Paříž, která spravuje pozůstalost Annette a Alberta Giacomettiho.

.

„ …Našim návštěvníkům můžeme představit víc než sto sochařských děl včetně vzácných originálů ze sádry. K vidění jsou i Giacomettiho klíčové malby a kresby dokládající celou šíři jeho technických dovedností a technického záběru,“ říká Julia Bailey, kurátorka výstavy ze Sbírky moderního a současného umění Národní galerie Praha.

Giacometti Socha Žena-lžíce 1927

Žena-lžíce, 1927

sádra 146,5 x 51,6 x 21,5 cm

Obrázky zleva doprava:

Zavěšená koule, 1930-31, sádra, kov,provázek/60,6×35,6×36 cm

Hlava muže na podstavci, 1949-51, kolorovaná sádra/22,3×7,5×9,5 cm

Dvě stojící ženy a figurka v kleci, kol.1950, olej,dřevo/184×78,4×2,5 cm

Stojící žena, kol.1961, kolorovaná sádra/46×7,6×11,2 cm

V r. 1930 se přidal k surrealistům a tvořil symbolické objekty z nichž nejznámější je Zavěšená koule z let 1930-31. O pět let později se vrátil k tvorbě podle modelu. Šlo mu o vystižení vizuálního vjemu. Můžete vidět plastiku Hlava Diega (kol.1934) nebo Hlava Isabely (1936). V čase druhé světové války se přestěhoval do Ženevy a tvořil drobná díla. V poválečné tvorbě se několik let zabýval zobrazením hlavy a v malířské tvorbě zredukoval barvy na černou a šedou. Z obrazů se vynořují tváře portrétovaných např. Hlava matky (kol.1948). V následné tvorbě převažuje zobrazování ženského aktu. Jsou zakotveny do soklu s rukama podél těla a jsou tenké jako nitky Na výstavě je představen velký soubor těchto soch, olejů a kreseb: plastiky Annette (1954), Stojící Annette (kol.1954), oleje Vysoký akt (kolem 1961) nebo Dvě stojící ženy a figurka v kleci (kolem 1950). Následují skupiny soch na jednom podstavci např. Tři kráčející muži (1948) nebo Čtyři ženy na podstavci (1950). Z poválečné malířské a kreslířské tvorby jsou zastoupena zátiší s ovocem, kytice a krajiny. Jeden z nejsilnějších zážitků na výstavě je Giacomettiho tvorba portrétů přátel a blízkých. Soustřeďoval se v nich na sílu pohledu. V expozici se setkáme s Bustami Diega (1959, 1962,1964), Bustami Annette (1962,1965), stejně tak s oleji Černá Annetta (1962), Bustou muže (kol.1964) nebo portréty přítele Yanaihary (1956,1957). Expozice je zakončena ikonickou plastikou Kráčející muž  z r.1960  a promítáním dokumentárního filmu, kde Giacometti popisuje svoje myšlekové tvůrčí postupy.

Giacometti olej Vysoký akt, kol 1961

Vysoký akt, kol.1961

olej, plátno/ 170×120,5 cm

Giacometti olej Černá Annette 1962

Černá Annette, 1962, olej, plátno/55×458 cm

Špičkové architektonické řešení výstavy provedl Atelier A&D – Eva Jiřičná a Georgina Papathanasiou. K výstavě, kterou můžete shlédnout do 1.prosince, byl vydán bohatě vybavený katalog. Pro návštěvníky je připravena řada doprovodných programů, které najdete na www.ngprague.cz.

Obrázek nad textem: Kráčející muž I, 1960, bronz/180,5x27x97 cm

Všechny fotografie : Fondation Giacometti, Paris © Estate Giacometti (Fondation Giacometti + ADAGP) Paris, 2019

Text zpracoval Petr Ondrášek

Facebook komentáře

Sdílejte články