Zpravodajství z Prahy, pozvánky na kulturní a sportovní akce
bezpečnost Občansko Právní Poradna

Neseriózní obchodníci cílí na seniory i během pandemie

senior
dTest: V řadě životních situací je „ne“ kouzelným slůvkem, které nás chrání před obrovskými problémy. Mnoha lidem se ale neříká snadno. U příležitosti dnešního Mezinárodního dne seniorů je důležité připomenout, s jakými nástrahami se starší lidé setkávají a proč je důležité umět odmítnout vnucovanou nabídku.
Současná situace spojená s pandemií nemoci covid-19 hraje do karet takzvaným šmejdům. Ti zneužívají důvěřivosti seniorů a škála nástrojů, které k tomu používají, je široká: nabídky nejrůznějšího předraženého či nefunkčního zboží po telefonu, předváděcí a pouliční prodej, neseriózní e-shopy či podomní nabízení smluv o dodávkách energií. Online seznamovací společnosti seniory pro změnu lákají, aby s jejich pomocí zahnali samotu.

Stačí jeden telefonický hovor, souhlas se zasláním dárku

telefonStačí jeden telefonický hovor, souhlas se zasláním dárku v podobě mince, medaile, holítek či náhradních břitů, a dotyčného člověka čeká jejich pravidelný přísun. „Cílem obchodníků není zákazníky obdarovat, ale udělat z nich stálé odběratele svého zboží. Vylákají z nich totiž souhlas, který si nahrávají. Časté jsou také nabídky různých služeb, třeba mobilních tarifů se zlevněnými telefony či tablety,“ varuje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. Byť existuje obrana v podobě odstoupení od smlouvy, je lepší naučit se tyto nabídky rovnou odmítat.

Obchodníci seniorům aktuálně nabízejí i „zázračné“ potravinové doplňky, u nichž deklarují léčebné účinky proti koronaviru. Doplňky stravy jsou z hlediska právních předpisů potravinami, a proto jim nelze připisovat léčebné nebo preventivní účinky. Prodejci klamáním porušují zákon, protože se dopouštějí zakázané nekalé obchodní praktiky. Rozmohl se i prodej zboží proti koronaviru jako speciálních amuletů nebo nejrůznějších přípravků. Ani zde nejsou žádné pozitivní účinky prokázány.

Apelujeme na seniory, aby sledovali informace týkající se koronaviru z ověřených zdrojů. Těmi jsou například stránky ministerstva zdravotnictví, případně Státního zdravotního ústavu a dalších resortů.

Nezkušenost a důvěřivost především starších lidí

Podomní prodejci si ve způsobech nezadají s pořadateli předváděcích akcí. „Zneužívají nezkušenosti a důvěřivosti především starších lidí. Často uvádějí lživé informace. Třeba se představují jako zástupci stávajícího dodavatele energií, distributora, Energetického regulačního úřadu či městského a obecního úřadu. Jinou záminkou k návštěvě je kontrola vyúčtování,“ popisuje Eduarda Hekšová a dodává: „Jakmile vyúčtování předložíte, spočítají vám úsporu, které dosáhnete, pokud s nimi uzavřete novou smlouvu. Naučte se tedy nezvané návštěvy razantně odmítat.“

Dalším častým trikem je podstrčení smlouvy o dodávkách energií k podpisu, přičemž podomní prodejce listinu vydává za neškodné potvrzení o své návštěvě nebo o převzetí několika roušek. Smlouva se může vyklubat i z dokumentu prezentovaného jako nezávazná nabídka. Není tedy dobré cokoliv podomnímu prodejci podepisovat.

Zvláštní pozornost zaslouží i podomní nabízení účasti v energetických aukcích. Jejich podstatou je podpis přihlášky do aukce, v níž má být vybrán nejvýhodnější dodavatel energií. Aukce se však často nekoná. Podomní prodejce za vás jakožto zprostředkovatel uzavře na základě plné moci smlouvu o dodávkách energií. Odstoupíte-li od takové smlouvy či ji vypovíte, bude vám naúčtována smluvní pokuta.

Senioři se také dostávají do sítí takzvaných zprostředkovatelských e-shopů s rouškami, respirátory a dalšími ochrannými pomůckami. „Jejich webové stránky se tváří jako klasický e-shop, přesto tvrdí, že spotřebitel uzavírá smlouvu s třetím subjektem, nejčastěji prodejcem z Číny. Případné problémy odmítají v rozporu se zákonem řešit,“ vysvětluje Eduarda Hekšová a radí: „Spotřebitel má právo na odstoupení od smlouvy, které může uplatnit přímo vůči e-shopu. Zkušenosti seniorů ale říkají, že je komunikace velmi složitá a zboží dorazí většinou s velkým zpožděním.“

Automatické prodlužování členství

Na seznámení nezadaných v nejlepší věku láká hned několik online placených seznamek. Senioři si nejčastěji stěžují na automatické prodlužování členství, o kterém nebyli dostatečně informováni předem. I když může být samota skličující, další stržené peníze za nechtěné členství z ní nikoho nevysvobodí. Doporučujeme registraci do podobných seznamek vždy pečlivě zvážit.

Lucie Přinesdomová

dTest, o.p.s. je největší českou spotřebitelskou organizací, která v ČR působí již od roku 1992. Je vydavatelem spotřebitelského časopisu dTest, na jehož stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů produktů, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o spotřebitelských právech a rady, jak tato práva účinně uplatňovat. dTest je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a evropské spotřebitelské organizace BEUC.

Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 – je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu běžného tarifu volání.

Podobné příspěvky

Obchodníci zneužívají důvěřivosti seniorů. Na co si dát pozor?

Afri

Vláda chystá zákon na zálohové výživné. Exekutoři Vám poradí, jak alimenty získat

Afri

Digitální hrozby a strategie prevence kybernetických rizik

Afri

Tento web používá pro svou práci nutné cookies. Souhlasím Číst více

GDPR zásady