Tipy volejte: 773 693 460, pište redakce@prazsky-zpravodaj.cz
07/23/2017

Konec revolučního čínského dopravního prostředku?

Srpnová zkouška „Obkročného autobusu” někdy uváděn jako „Rozkročený autobus“, který dokáže jezdit nad zácpami, neušla velké pozornosti médií na celém světě. Tento nápad totiž přišel už před několika lety, ale tehdy zůstalo u vizualizací; minulý rok byl Transport Elevated Bus, TEB, jak se tento dopravní prostředek označuje, skutečně představen laické i odborné veřejnosti v životní velikosti.

Při zkoušce ujel pár set metrů a jel jen rovně. Už pár dnů po ní se ale objevila různá podezření, že TEB je podvod na investory s cílem vybrat peníze a zmizet. Technické provedení nástupišť, kolejiště a autobusu samotného bylo velmi diskutabilní, ale pořád se jednalo o prototyp, takže se to všechno dalo chápat.

Proti původně představované maketě je prototyp Transit Elevated Bus výrazně menší – na délku měří cca 21 metrů a na šířku 8 metrů. Do jeho útrob se vešlo dle uváděných zdrojů 300 pasažérů a maximální rychlost, kterou dokáže vyvinout je okolo 60 kilometrů v hodině.

transit-elevated-bus-1

Ilustrace: New China

Vše začalo v květnu minulého roku na výstavě technologických novinek v Pekingu China Beijing International High-Tech Expo (CHITEC), kdy byl představen malý pohyblivý model systému veřejné dopravy, který je křížencem mezi autobusem, tramvají a tunelem. Za pár měsíců se však tento technický zajímavý dopravní prostředek nečekaně vyrazil na zkušební jízdu v ulicích města Čchin-chuang-tao, jednalo se o menší prototyp fungující na stejném principu. Vzbudil velké vášně a strh na sebe mediální pozornost.

Další vývoj se však zastavil

Větší otazníky způsobil distanc města Čchin-chuang-tao, kde se první zkouška konala a Univerzity Shanghai Jiaotong od samotného projektu. Song Youzhou, jeho hlavní muž, však v minulosti tvrdil, že s městem i s univerzitou na přípravě spolupracuje. A podle nových informací se zdá čím dál pravděpodobnější, že celý podnik nepovede ke zdárnému konci.

Po technické stránce projekt budí mnoho nezodpovězených otázek, například zda tak velký dopravní prostředek zvládne zatáčky, či jaká výšková omezení přinese pro běžný provoz. Vzhledem ke své velikosti je vhodný pouze do moderní zástavby s širokými ulicemi, možné využití v našem prostředí je tedy nereálné, naopak pro Činu, či americký trh muže být tento velkokapacitní hybrid autobusu a tramvaje zajímavým doplňkem veřejné dopravy.

transport_elevated_bus_prototyp_otazniky_logoDopravní prostředek stojí opuštěný v místě, kde byl testován, už více než  půl roku. Nyní už ale není úžasnou novinkou, nýbrž spíše dopravním omezením. Na první jízdu si jeho konstruktér pronajal kousek veřejné silnice a tento pronájem měl vypršet 31. srpna 2016, ovšem smlouva byla prodloužena o další rok. Na místě se ale vůbec nic neděje, jen tu stojí nástupiště, hangár a v něm TEB pokryté silnou vrstvou prachu.

Firma TEB chtěla v září pokračovat v testování a proto byl i pronájem silnice prodloužen, ovšem k ničemu takovému nedošlo, místo bylo opuštěno. „Nikdo tu nic nedělá už víc než dva měsíce. Pořád to nebylo rozebráno. Vraťte nám naši silnici, abychom tu mohli normálně projíždět,” rozčiluje se Chen Peng, místní obyvatel.

Samozřejmě je možné, že firma TEB obnoví testování za vhodnějších klimatických podmínek na jaře 2017, možná se za pár let dočkáme skutečně funkční verze tohoto vynálezu. Ovšem nechat prototyp jen tak stát uprostřed města, kde překáží lidem a chytá prach, je opravdu podezřelé.

Facebook komentáře

Šéfredaktor webu Pražského Zpravodaje