Tipy volejte: 773 693 460, pište redakce@prazsky-zpravodaj.cz
08/18/2017

Vítěznými pokusy fyzikální soutěže jsou Kreslení elektrickým proudem a Teslův transformátor

Střední Čechy – Druhý ročník fyzikální soutěže s názvem Vím proč, jíž se snaží Skupina ČEZ popularizovat výuku fyziky, má své medailisty. Z 298 natočených fyzikálních pokusů v kategorii ZŠ i SŠ vybrala odborná porota v obou případech vítěze z Prahy.

Další nejlepší autoři videí na druhých a třetích místech jsou převážně z Moravy. Motivací pro všechny soutěžící bylo získání tabletu a 200 000 korun od Nadace ČEZ na novou moderní učebnu pro svou školu.

Finanční příspěvek na Oranžovou učebnu přírodovědných a technických předmětů tak díky Davidu Králíkovi ze 4. B, který natočil video „Kreslení elektrickým proudem“, získala ZŠ Litvínovská 600 v Praze. V hlavním městě sídlí i Gymnázium Christiana Dopplera, jemuž dopomohl k nové učebně Jakub Marek s videem „Teslův transformátor“.

„Zkusil jsem kreslit elektrickým proudem a moc mě to bavilo. Vtip spočívá v kouzelné vodičce, kterou si můžete vyrobit doma pomocí jodidu draselného. Když do roztoku přidáte navíc nastrouhanou bramboru, bude barva kresby více do modra. Jinak k celému pokusu ještě potřebujete alobal, dvě knoflíkové baterie 3V, drát, kelímek s vodou, štětec a papír,“ popisuje svůj pokus David Králík. „Ve videu popisuji funkci na doma vyrobeném Teslovo transformátoru. Celý pokus je bezpečný, protože do transformátoru pouštím malý proud z televizního trafa. Snažím se i dokázat, že věta: Proud teče pouze uzavřeným obvodem; není vždy pravdivá. Tato věta sice platí, ale ne v případě vysokofrekvenční elektřiny,“ míní středoškolský vítěz Jakub Marek.

Odborná porota, která na webu okomentovala všechna soutěžní videa, ta vítězná ocenila jako originální, srozumitelná, zajímavá a smysluplná. Jakuba ovšem vyvedla z omylu: „Kolem Teslova transformátoru vznikají místa s různým potenciálem, a pokud je mezi nimi cokoliv vodivého nebo něco, co lze vodivým udělat – tedy i vzduch, máme dvě místa s rozdílnými potenciály, které jsou spolu vodivě spojeny. Takže i v tomto případě můžeme říct, že obvod je uzavřený.“

„Soutěž Vím proč jsme poprvé odstartovali vloni. Protože se do ní zapojilo 614 soutěžících z celé České republiky, kteří natočili 192 videí s nejrůznějšími fyzikálními pokusy, rozhodli jsme se na ni letos navázat druhým ročníkem. Počet soutěžících byl prakticky stejný, ovšem videí o 106 více. Budeme jen rádi, když mladí budou v kreativních pokusech pokračovat i na dále, třeba jen vylepšováním svých dosavadních pokusů. Společně s dalšími aktivitami tak chceme podpořit jejich větší zájem o fyziku a s ní spojenou techniku, který je možná přivede k dalšímu studiu technických oborů na vysokých školách,“ uvedl Pavel Puff, manažer Útvaru strategický nábor Skupiny ČEZ. Jak dodal, zatímco vloni soutěžili experimentátoři jen o tablety, letos k nim přibyla další motivace, a to právě 200 000 korun od Nadace ČEZ na moderní Oranžovou učebnu přírodovědných a technických předmětů pro školu, kterou navštěvují. Druhé místo v kategorii ZŠ obsadilo video “Bimetal” od týmu Matěje Kotka z Brna a v kategorii SŠ video “Princip raketového motoru” od týmu Martina Daňka z Nového Města na Moravě. Na třetím místě v kategorii ZŠ skončil Jakub Nota z Havířova s videem “Vlastnosti plynů”

v kategorii SŠ Jitka Kleisnerová z Ostrova s videem “Krokové napětí”. Všichni tito autoři, včetně členů jejich realizačních týmů získali tablet. Zkrátka ovšem nepřišli ani autoři videí, která se nejvíce líbila veřejnosti. Tu nejvíce zaujala videa “Lihová raketa” od týmu Vladimíra Kafky a Davida Stanka ze ZŠ v Náměšti nad Oslavou a “Umělé plíce” od Martina Runštuka ze SOŠ ochrany osob a majetku v Malých Svatoňovicích. Oba vyhráli pro celou svou třídu vstupenky do některého centra světa techniky a sami pro sebe exkurzi do provozů Skupiny ČEZ dle vlastního výběru.
Zdroj:ČEZ
david kresba

Facebook komentáře