Tipy volejte: 773 693 460, pište redakce@prazsky-zpravodaj.cz
10/18/2017

UniCredit Bank: česká střední třída roste a nešetří na svých dětech

 Praha 5. listopadu 2013

Dne 5. listopadu 2013 uspořádala společnost UniCredit Bank tiskovou konferenci v prostorách hotelu Hotel Kings Court v Praze, za přítomnosti ředitele marketingu a komunikace  Jana Chvojku,  manažera segmentu fyzických osob Ondřeje Lokvence,  Dijany Hrastovič, ředitelky řízení retailového segmentu a „zástupkyně lidí ze  střední třídy“  Olgy Franclové.

Zaměření  tiskové konference bylo na finanční, spotřební a mediální chování a životní styl české populace.

Přestože poslední roky byly pro české domácnosti náročné, střední třída se za posledních šest let rozrostla o 7 %. Výrazně investuje nejenom do vlastního bydlení, ale i do svých dětí. Děti jsou motorem spotřeby středně příjmových rodin. Především kvůli dětem sází na vyšší kvalitu a méně hledí na cenu. Nezapomínají také dětem spořit či investovat a to nejenom do vzdělání.

Vyplývá to z analýzy UniCredit Bank na rozsáhlém průzkumu Media Market Lifestyle věnovanému životnímu stylu a spotřebnímu chování celé české populace. Výzkumu se zúčastnilo více než 15 tisíc respondentů.

Analýza se zaměřila na život lidí se středními příjmy, skupiny C1 a C2 dle sociodemografické klasifikace, do které spadají například zástupci nižšího a středního managementu, úředníci ve státních službách nebo ve finančním sektoru, vlastníci malých firem či úspěšní živnostníci, vysoce kvalifikovaní manuální pracovnici. V Česku do této střední příjmové skupiny patří přibližně 3,5 milionu osob, tvoří 39 % české populace.

Střední třída bohatne, žádá lepší bydlení a neváhá se kvůli tomu zadlužit

Zásadní, takřka revoluční změnou, je rostoucí kvalita bydlení střední třídy v posledních letech. Lidé opouští malé panelákové byty s dispozicí 2+1 a stěhují se do vlastních domů (41 %).

„Hypotéku splácí 13 % příslušníků střední třídy, zejména ji využívají rodiny s dětmi. Čím vyšší příjmy, tím vyšší pravděpodobnost čerpání hypotéky. Téměř podobný podíl středně příjmových domácností využilo v posledním roce spotřebitelské úvěry. Vlastnictví nemovitosti je vůbec nejtypičtějším znakem pro tuto cílovou skupinu,“ řekla Dijana Hrastovič, ředitelka řízení retailového segmentu, UniCredit Bank. Například ve Velké Británii je koupě vlastního domu poměrně nákladná investice, a pro vlastníky nemovitostí se tu vžil pojem „landlords“, který dobře odráží společenský status s tím spojený. Menší zahrada a bazén jako dostupný luxus jsou výhodou. Stále sice platí, že střední třída žije hlavně ve velkých městech nad 20 tisíc obyvatel (48 %), v posledních deseti letech se však přesouvá i do malých měst a na venkov, nejčastěji do satelitní zástavby v blízkosti velkých měst.

Pro děti všechno

„Češi se středními příjmy jsou velmi uvážliví, pokud jde o založení rodiny. V průměru mají 1,47 dítěte na domácnost, tento podíl je nižší než u lidí s vysokými nebo naopak nižšími příjmy,“ uvedl Jan Chvojka, ředitel marketingu a komunikace UniCredit Bank. Děti ve středně příjmové domácnosti mají před sebou ale velmi dobré vyhlídky. Tyto rodiny neváhají do nich investovat, snaží se jim dopřát „lepší život“.

Lze to vysledovat při nákupech konkrétních produktů určených dětem. Lidé se snaží preferovat značky, které patří k těm nejkvalitnějším, a příliš přitom mnohdy nehledí ani na cenu. Velmi dobře je to vidět při výběru dětských plenek nebo zubních past, podobný trend platí také u nákupu bot. „Střední třída ví, že investice do kvality za přiměřenou cenu se vyplatí. Rodiny s dětmi také výrazně víc financí investují do vzdělávání svých dětí a volno časových aktivit. I v tomto případě se tak potvrzuje, že děti jsou motorem útrat české střední třídy,“ dodal  Jan Chvojka.

Spoření a investice

29 % střední třídy má založený spořicí účet. Je to o čtvrtinu víc než v celkové populaci. Platí přímá úměra mezi rostoucími příjmy a objemem úspor. „Tito lidé si ale uvědomují, že spořicí účty nejsou v období vysoké inflace a nízkých úroků žádnou záchranou. „Téměř 8 % investuje do akcií nebo podílových listů. Zájem o investování i objem investic roste s věkem. Z údajů UniCredit Bank vyplývá, že klienti mladší 50 let investují průměrnou částku okolo 300 tisíc korun, ti starší nad 50 let téměř 500 tisíc korun,“ uvedl Ondřej Lokvenc, manažer segmentu fyzických osob UniCredit Bank. Termínované vklady naopak dlouhodobě ztrácejí na popularitě, s poklesem státní podpory totéž platí také o stavebním spoření.

Věříme ve vzdělání, podnikání se spíš obáváme

Počet příslušníků střední třídy, kteří vlastní firmy nebo se živí podnikáním, klesá. Hlavním důvodem je odchod generace, která s podnikáním začínala v 90. letech, do důchodového věku, mladých podnikatelů je méně. Podíl lidí v zaměstnaneckém poměru zůstává v rámci střední třídy stabilní okolo 77 %.

Střední třída však velmi sází na vzdělávání, podíl vysokoškoláků v posledních deseti letech vzrostl na dvojnásobek (aktuálně 6,4 %), naopak podíl lidí se základním vzděláním o tři čtvrtiny poklesl, na 1,2 %.

Auto už není důkazem bohatství

Ještě před deseti lety bylo vlastnictví osobního automobilu známkou určitého statusu a bohatství, dnes už to dávno neplatí. Automobil má k dispozici 80 % domácností a příjmy domácnosti na tento podíl nemají velký vliv – investice do auta je otázka životního stylu, nikoliv příjmů. Přibývá rovněž počet středně příjmových domácností, které mají k dispozici více než jedno auto (12 %).

Víkendy na chatách a chalupách jsou mezi střední třídou nadále velmi populární. Vlastníci nemovitostí k rekreaci se nadprůměrně často rekrutují právě ze členů středně příjmových domácností. Lidé s nízkými příjmy většinou chalupy pro rodinnou rekreaci nevlastní, bohatší lidé častěji dává přednost cestám do zahraničí, na různá místa, prostory pro rekreaci si přitom pronajímají.

Hlavním zdrojem informací byl kontinuální celoroční výzkum MML-TGI, Český statistický úřad, Eurostat, OECD, MFČR, MMR, MPSV, vlastní data a výpočty UniCredit Bank a další.

Zdroj: UniCredit Bank

 IMG_5180 IMG_5186 

[gview file=”http://www.prazsky-zpravodaj.cz/wp-content/uploads/2013/11/Příloha-Stredni-trida_2L.pdf” height=”430px” width=”600px” save=”1″]

 

Facebook komentáře

Zajímá se o dění v Praze, o politiku, kulturu a sport. Má rád lidi, kteří jsou aktivní a mají vlastní názor na život a nebojí se ho sdělit ostatním.