Tipy volejte: 773 693 460, pište redakce@prazsky-zpravodaj.cz
11/19/2017

Romantický novoměstský klavír 2014 5. koncert – „Mystika smyslů“

Vážení přátelé,
dovolte, abych vás informovala, že dne 14. října 2014 se od 19 hodin ve Velkém sále Novoměstské radnice koná další koncert 2. ročníku cyklu Romantický novoměstský klavír, tentokrát s podtitulem “Mystika smyslů”.

Po květnovém koncertě vzdávajícím hold domácím autorům se nyní vypravíme na návštěvu k našim severním sousedům do Polska a odhalíme několik – českým posluchačům zatím ne příliš známých – hudebních drahokamů v podobě skladeb Karola Szymanowského a Mikołaje Góreckého. Nevynecháme samozřejmě ani skladatele z nejoblíbenějších – básníka klavíru Fryderyka Chopina. Interpretkou večera bude vynikající polská pianistka Joanna Domańska, laureátka několika významných mezinárodních soutěží, a Slezské trio, které založila spolu s klarinetistou Romanem Widaszekem a hornistou Tadeuszem Tomaszewskim. Českou stopu v podobě skutečně mystické 4. sonáty Luboše Fišera obstará mladá talentovaná pianistka Marie Pawlowská z Janáčkovy konzervatoře v Ostravě.

Cyklus letošních koncertů Romantického novoměstského klavíru uvádí známý český pianista Ivo Kahánek, který získává rychle pověst jednoho z nejpozoruhodnějších umělců své generace.

Romantický novoměstský klavír bude déle pokračovat koncertem 25. listopadu a 2. prosince, vždy ve stejnou dobu.

Další, předposlední koncert proběhne 9. listopadu a bude velmi netradiční. Závěrečný koncert cyklu na posluchače čeká v čase adventním, 2. 12.

Zasílám Vám níže tiskovou zprávu k říjnovému koncertu a celému letošnímu cyklu.

http://www.nrpraha.cz/program/479/romanticky-novomestsky-klavir-2014/

S pozdravem
Petra Baďurová

Novoměstská radnice, p.o.
Karlovo nám. 1/23, Praha 2
GSM 725 061 407

www.nrpraha.cz
www.facebook.com/NRpraha

Romantický novoměstský klavír 2014 5. koncert –  „Mystika smyslů

14. 10. 2014 v 19 hodin Velký sál Novoměstské radnice, p. o., Karlovo nám. 1/23, 120 00 Praha 2

Program koncertu: Chopin, Szymanowski, Górecki, Fišer
Joanna Domańska – klavír
Trio Śląskie / Slezské trio
Joanna Domańska – klavír
Roman Widaszek – klarinet
Tadeusz Tomaszewski – lesní roh
Marie Pawlowská – klavír (Junior umělkyně)

Vstupné:  dospělý – 200 Kč, studenti, důchodci – 100 Kč
Vstupenky: rezervace na adrese ivo.kahanek@gmail.com či zakoupení před koncertem na místě

Již nyní v říjnu na milovníky vážné hudby čeká další koncert 2. ročníku cyklu Romantický novoměstský klavír, tentokrát s podtitulem “Mystika smyslů“, na který všechny posluchače zve spolu s Novoměstskou radnicí garant cyklu, Ivo Kahánek.

Po květnovém koncertě vzdávajícím hold domácím autorům se nyní vypravíme na návštěvu k našim severním sousedům do Polska a odhalíme několik – českým posluchačům zatím ne příliš známých – hudebních drahokamů v podobě skladeb Karola Szymanowského a Mikołaje Góreckého. Nevynecháme samozřejmě ani skladatele z nejoblíbenějších – básníka klavíru Fryderyka Chopina. Interpretkou večera bude vynikající polská pianistka Joanna Domańska, laureátka několika významných mezinárodních soutěží, a Slezské trio, které založila spolu s klarinetistou Romanem Widaszekem a hornistou Tadeuszem Tomaszewskim. Českou stopu v podobě skutečně mystické 4. sonáty Luboše Fišera obstará mladá talentovaná pianistka Marie Pawlowská z Janáčkovy konzervatoře v Ostravě.

Letošní Romantický novoměstský klavír 2014 byl zahájen v březnu koncertem Vídeň sladká a bolestná, večerem tří skladatelů, kteří ač spojeni svým osudovým městem i výjimečnou schopností rozeznívat ta nejskrytější zákoutí duše, se nikdy osobně nepotkali – Wolfganga Amadea Mozarta, Franze Schuberta a Johannese Brahmse. Tradiční český kamínek v mozaice tvořila Suita pro klarinet a klavír Viktora Kalabise. Netančil se příliš valčík, ani se nepopíjela vídeňská káva, jen tak v klidu se posedělo na břehu Dunajeza intimního zvuku klarinetu, violy a klavíru… A společností byl vynikající  klarinetista Irvin Venyš, pianisté Boris Kraljević (Černá Hora / Singapur), Ivo Kahánek a mladá nadějná violistka Markéta Sádecká.

V dubnu cyklus pokračoval koncert Hudba královen.  Ženy nejen jako múzy svých mužů, nýbrž jako svébytné tvůrkyně klasické hudby té nejvyšší kvality představil tento koncert složený výhradně z hudby napsané ženami. Skladatelky počínaje Sv. Hildegard von Bingen, přes královnu Marii Antoinette až k romantickým skladatelkám C. Chaminade, Pauline Viardot a k ženám 20. století a současnosti, skýtají krásná a líbivá díla vytvořená na základě velmi zajímavých historických souvislostí. Většina skladeb, nalezených v archivech amerických knihoven a univerzit např. Princeton, byla uvedena v Čechách poprvé, v premiéře. Prvním koncertem tohoto projektu, byl koncert s názvem “Dux femina facti”, který se konal v  roce 2010 v Czech Center v New Yorku, kde umělkyně byly ozdobeny třemi kolekcemi šperků světoznámé návrhářky Blanky Matragi. Interpretkami byly tři půvabné dámy – komorní soubor Musica Dolce Vita / Daniela Demuthové (mezzosoprán), Žofie Vokálková (vlétna), Zbyňka Šolcová (harfa) / a junior umělkyně Bára Handzušová (klavír). A v jejich podání se konal i dubnový koncert na Novoměstské radnici.

V květnu zazněl – u příležitosti oslav Roku české hudby – ryze český program na koncertu s názvem Z Čech až na konec světa. Tím byl vzdán hold geniálním českým tvůrcům, kteří to svou tvorbou dotáhli bez nadsázky až na konec světa, a naši malou zemi tím dostali do mezinárodního povědomí jistě neméně než české pivo či hokej. Kromě osvědčených dramaturgických es v podobě skladeb Antonína Dvořáka, Leoše Janáčka a dalších bylo zařazeno, jako obvykle, i dílo soudobé, z tvorby Viktora Kalabise. Společnost na této cestě dělalo milovníkům hudby Dvořákovo trio a Junior umělkyní byla špičková mladá pianistka Adéla Donovalová, která je pro velký úspěch v tomto cyklu opakovaným hostem.

V září po malé pauze cyklus pokračoval koncertem Píseň česká v podání Evy Garajové (soprán), Ivo Kahánka (klavír) a mladé Magdaleny Malé (soprán). Na programu byl Dvořák, Foerster či Bodorová a zazněla též česká premiéra skladby Sylvie Bodorové – Ama me. 

Předposlední netradiční koncert 9. listopadu s podtitulem Grotesque Concert bude večerem tří uměleckých žánrů – hudby, fotografie a filmu, které se pro tuto příležitost setkají v nečekaných spojeních. Sklenka vína jistě přispěje k zajímavému dialogu. V první polovině koncertu zazní poslední klavírní trio L. van Beethovena – osudové, ironické i groteskní Variace “Ich bin der Schneider Kakadu” a Rachmaninovo Elegické trio č. 1. Tato hudba a také její interpretky inspirovaly vznik cyklu fotografických zátiší Dorothey Bylici, prodejní výstavy, která doprovodí koncert. Po přestávce, která nabídne i příjemné občerstvení, promítneme krátkou filmovou grotesku režiséra s Puella Triem jako hlavním protagonistou. “Café music” amerického skladatele Paula Schoenfielda, která ve zkrácené podobě zazní jako průvodce filmu, přednese pak Puella Trio v plném znění jako vyvrcholení večera. Junior umělcem bude tentokrát netradičně mladý režisér, student Filmové akademie Miroslava Ondříčka v Písku, Jaroslav Čížek.

Cyklus Romantický novoměstský klavír, uváděný Ivo Kahánkem, který je plný nejkrásnější skladby světové hudby, špičkových českých i zahraničních interpretů, nabízí pokaždé překvapení v podobě účasti mladé vycházející hvězdy se s posluchači rozloučí závěrečným koncertem v čase adventním, 2. prosince. Tento večer s podtitulem Classic – open se ponese ve znamení prolínání žánru klasické hudby a jazzových inspirací. Přední český klarinetista a saxofonista Jiří Hlaváč, známý též jako skladatel, aranžér, improvizátor a moderátor, rozehraje pestrou paletu hudby od oblíbených klasických kusů jako je Milhaudův  Scaramouche či Klarinetová sonáta Leonarda Bernsteina až po tvorbu světoznámého českého skladatele Karla Husy a jazzem či folklórem inspirovanou vlastní tvorbu. Jeho komorní partnerem bude pianista Ivo Kahánek, chybět samozřejmě nebude ani Junior umělec – prozatím v jednání.

Facebook komentáře

Zajímá se o dění v Praze, o politiku, kulturu a sport. Má rád lidi, kteří jsou aktivní a mají vlastní názor na život a nebojí se ho sdělit ostatním.