Tipy volejte: 773 693 460, pište redakce@prazsky-zpravodaj.cz
09/26/2017

Prosincové tržby rekordy nelámaly

Loňský rok byl pro maloobchod ve srovnání s ekonomickou situací přeci jen úspěšný, což dokázala i data zveřejněná Českým statistickým úřadem. Oproti reálnému meziročnímu poklesu prodeje nepotravinářského zboží, které v listopadu poklesly o 1,2 %, zaznamenal listopadový prodej potravin meziroční pokles o 0,7 %. Ten se projevil jak v obchodech s převahou potravin (o 0,4 %), tak i ve specializovaných prodejnách (o 4,8 %). V běžných cenách se tak prodeje potravin v listopadu, stejně jako v říjnu, zvýšily o 1,0 % a za 11 měsíců byly nad úrovní roku 2011 (o 0,5 %). Tržby obchodníků v listopadu klesly meziročně o 1,8 % a celkový propad nezastavil ani prosinec, který bývá pro obchodníky tradičně nejsilnějším měsícem. Lidé s vánočními nákupy vyčkávali, nakupovali doslova na poslední chvíli a značná část spotřebitelů své nákupy odložila až na povánoční výprodeje. Největší nárůst tak obchody zaznamenaly až ve dnech 21. – 23. prosince.

Ačkoli maloobchod zaznamenal podle hrubých odhadů oproti loňskému roku pokles tržeb zhruba o 2 %, obchodníci do roku 2013 nahlížejí s nadějí. “I když konec roku nedohnal ztráty s nimiž se maloobchod musel celý rok vyrovnávat, vše nasdvědčuje tomu, že lidé jsou ochotni nakupovat. Dá se tedypředpokládat, že kdyby vláda tak dlouho neotálela s výší DPH a nedržela obchodníky i spotřebitele v šachu, mohl obrat k lepšímu nastat již o měsíc či dva dříve,” říká Zdeněk Juračka, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR.

Obchodníci věří, že nové DPH, které s příchodem roku stouplo o jeden procentní bod z 14 na 15 % a z 20 na 21 %, již na jejich tržby další negativní dopad mít nebude. Rozhodující pro zvyšování cen je rentabilita podnikání v obchodě s potravinami. Jelikož je ziskovost prodejen s potravinami v ČR do jednoho procenta z obratu, je velmi pravděpodobné (téměř jisté), že jakékoli zvýšení cen, a to nejen vlivem DPH, se časem do maloobchodních cen promítne. „Zvýšení DPH o jedno procento by z čistě ekonomického hlediska tržby obchodníků výrazně ovlivnit nemělo. Problém je však v tom, že vyšší daň z přidané hodnoty má na spotřebitele velmi negativní psychologický efekt a udržuje je ve stavu nejistoty a obav, že může být ještě hůř. A to je logicky nutí spořit a omezovat své výdaje,“ dodává Zdeněk Juračka.

Obchodníci jsou optimističtí a navzdory dalšímu zvýšení daní očekávají letos stabilizaci trhů a mírný růst tržeb. To, jak rychle se maloobchod a velkoobchod z posledního vývoje vzpamatuje, však záleží převážně na vládě České republiky. Ta musí nejen důrazně zakročit proti bujení černého trhu, ale především zkvalitnit výběr daní. Současný styl politiky státu směrem k živnostníkům však dosud vypadá spíše jako cílená podpora těch, kteří se vyhýbají své daňové povinnosti a žijí na úkor zbytku poctivých obchodníků.

Rok 2012 se pro celosvětový maloobchod ukazuje jako rok dobrý a v porovnání s rokem 2011 vykazuje růst 5,6 %. Výsledky maloobchodu se však celosvětově velmi dramaticky lišily. Pokles prodeje v mnohých zemích západní a východní Evropy byl široce kompenzován růstem maloobchodních trhů v Číně, Indii a Latinské Americe.

Maloobchod, kromě motorových vozidel – základní ekonomické ukazatele

I. – III. čtvrtletí 2012 proti roku 2011 je ve všech ukazatelích stagnující a propadající: zaměstnanost klesla o více než 3 tis. zaměstnanců, mzdy se snížily, průměrná mzda stagnovala (reálně s ohledem na inflaci klesla), tržby jsou stagnující, výnos marže se snížil o 2 % a její podíl na tržbách klesl o 0,5 bodu, výkony i přínos přidané hodnoty klesly o 0,9 %, resp. 2,9 %, nákladovost se zvýšila o 0,9 % a je samozřejmě stále otevřené, co s těmito výsledky udělá IV. čtvrtletí 2012 (říjen byl podle tržeb lepší, listopad horší, prosinec je zatím otazník).

 

Facebook komentáře

Zajímá se o dění v Praze, o politiku, kulturu a sport. Má rád lidi, kteří jsou aktivní a mají vlastní názor na život a nebojí se ho sdělit ostatním.