Tipy volejte: 773 693 460, pište redakce@prazsky-zpravodaj.cz
08/18/2017

Rodinné firmy mají výhodu v kontinuitě

Zatímco se Česko nachází v čele evropským zemí s největším meziročním růstem HDP, rodinné firmy úspěšně dobývají zahraniční exportní teritoria. Na XIII. neformálním setkání Exportní ceny DHL UniCredit pod záštitou agentury CzechTrade se protnula ekonomická data se silou rodinných tradic.

Klubové setkání bylo prvním v 18. ročníku exportní soutěže. „Aby mohli exportéři sdílet své zkušenosti, připravili jsme pro ně v letošním ročníku novinku v podobě bezplatného registru,“ představuje nový benefit Helena Kohoutová, pořadatelka Exportní ceny DHL UniCredit. „Každý přihlášený exportér získá přístup do registru, který umožní sdílet exportní zkušenosti s ostatními a poskytne přístup k množství užitečných a zajímavých informací.“
Jaká je role rodinných firem v českém exportu a jak si vede soužití klidné ekonomiky a bouřlivých exportních trhů? V roli hostů se sešli Pavel Sobíšek, hlavní ekonom UniCredit Bank, Martin Jahoda, syn zakladatele společnosti Emco, a Kateřina Kadlecová, spolumajitelka společnosti USSPA a dcera jejího zakladatele.
„Česká republika se dostala do čela žebříčku meziročního růstu HDP v Evropě,“ uvedl svůj rozbor ekonomické situace Pavel Sobíšek. Žádná země EU neklesá, překvapením je ovšem slabý růst v Německu. „Celkově je západ a střed kontinentu na vzestupu, zatímco východ padá vinou situace v Rusku a na Ukrajině,“ doplňuje Pavel Sobíšek.
Zajímavý byl rozbor kurzu koruny ve vztahu s výkonností české ekonomiky. Posilování koruny bylo do roku 2007 v souladu s předstihem růstu českého HDP před eurozónou. V letech 2008 až 2011 se však česká koruna stala kvůli slabé ekonomice nadhodnocenou. Intervence České národní banky ji naopak mírně podhodnotily.
Prospěla devalvace koruny české ekonomice? Pavel Sobíšek má jasný názor: „Já tvrdím, že ano, přestože jsem si vědom toho, že když se zeptám deseti ekonomických subjektů, šest nebo sedm odpoví, že ekonomiku poškodila, ale ti tři nebo čtyři zbývající jsou ti velcí, kteří jsou pro český obchod rozhodující.“
Česká ekonomika je svázaná s trhy EU a export je cyklicky sladěný s Německem. „Do eurozóny směřuje kolem 85 % českého exportu. Diverzifikace exportu dává smysl, ale z hlediska celé ekonomiky má malý význam,“ dodává ekonom.
Jak si za proměnlivé situace posledních dvaceti let stojí dvě významné české rodinné firmy?
Společnost USSPA je předním českým výrobcem vířivek. Tato rodinná firma má za sebou úspěšnou výměnu generací – tu mladší na setkání zastupovala Kateřina Kadlecová.
„Na českém trhu jsme jednička už mnoho let,“ potvrzuje postavení své firmy, která je lídrem svého oboru v Česku a v Evropě patří ke třem nejvýznamnějším výrobcům.
Firmu založil v roce 1995 otec Kateřiny Kadlecové v Ústí nad Orlicí. Postupně rozšiřovala výrobu a upevňovala svou pozici na trhu. Dnes vyrábí masážní a plavecké termální bazény pro osobní i komerční využití a poskytují servis, který je ve svém individuálním přístupu specifický právě pro rodinnou firmu:
„Díky nástupu další generace máte záruku, že bude firma fungovat mnoho let. Pracujeme tak, abychom se i po letech mohli zákazníkům podívat do očí,“ říká Kateřina Kadlecová.
Kvalitní české vířivky dnes znají ve více než dvaceti zemích světa a ve Španělsku má USSPA dceřinou společnosti.
„Rodinné firmy mají velkou výhodu v kontinuitě,“ potvrzuje přednost rodinného podnikání Martin Jahoda, který loni nastoupil do firmy svého otce – společnosti Emco – na pozici komerčního ředitele se zodpovědností za export a marketing. „Rodinné podniky jsou předvídatelné a jejich strategie jsou dlouhodobé. Jejich obchodní partneři vědí, že nedělají strategii pro zisk v příštím roce, ale chtějí byznys předat další generaci. Rodinná kontinuita je pro naše partnery garance, že nebudeme dělat krátkozraká a nekoncepční rozhodnutí. To je naše silná stránka,“ dodává.
Společnost Emco patří mezi nejvýznamnější potravinářské společnosti v České republice. V roce 1990 ji založil Zdeněk Jahoda, otec Martina Jahody. Firma vyrábí potraviny odpovídající zdravému životnímu stylu, především müsli, müsli sušenky a tyčinky, ovesné kaše a cereální výrobky pro děti. Dlouhodobě dominantní postavení má právě v segmentu müsli – na českém trhu je to 53 %. Emco ovšem najdete v dalších čtyřiceti zemích světa. Nejvýznamnějším exportním odbytištěm je Amerika, kde se společnosti podařilo zachytit trend bezlepkových výrobků.
„Co je pro nás těžké, je identifikovat směry, které budou v budoucnosti významné. Zde se to podařilo,“ komentuje trend Martin Jahoda.
Dalším zajímavým odbytištěm je severní Afrika a Blízký Východ, kde nejsou žádní výrobci, ale existuje velká poptávka. V oblasti mají specialisty na místní trh a kulturu. V Rusku dceřiná společnost Emco Tula vyrábí ve vlastním výrobním závodě müsli pro ruský trh a ostatní rusky mluvící země.
Jméno Martina Jahody je obsaženo v samotném názvu společnosti – jeho otec měl již na začátku ambice, aby název společnosti zněl mezinárodně, zvolil proto „Em jako Martin a Co jako company,“ vysvětluje Martin Jahoda.

Soutěž EXPORTNÍ CENA DHL UNICREDIT pod záštitou agentury CzechTrade již osmnáctým rokem podporuje a oceňuje malé a středně velké firmy v České republice. Zakladatelem soutěže je DHL a generálním partnerem UniCredit. Odborným garantem je společnost Coface Czech, která hodnotí a zároveň autorizuje ekonomické výsledky finalistů soutěže a mimo jiné monitoruje i exportní aktivity českých firem. Záštitu poskytuje CzechTrade, soutěž probíhá ve spolupráci s AMSP ČR a pořadatelem je Agentura Helas. Dalšími partnery jsou NSG Morison, Kompass, Vodafone, Zátiší Group a Dilmah. Do Exportní ceny se mohou přihlásit firmy s meziročním nárůstem obratu exportu, minimálně však 100 tisíc korun v prvním roce, a ve kterých podíl zahraničního vlastníka nepřekračuje 49 %. Soutěž je završená vyhodnocením vítězů během slavnostního gala večera, který probíhá pod patronací Ministerstva průmyslu a obchodu. Uzávěrka přihlášek do 18. ročníku soutěže je 12. října 2015, slavnostní vyhlášení pak proběhne 26. listopadu.
Firmy mohou soutěžit v kategoriích: Malá společnost, Středně velká společnost, Globální exportér, Exportér teritoria, Nejúspěšnější klient CzechTrade a Exportní příběh roku CzechTrade.

Více na www.exportnicena.cz

Rodinné firmy mají výhodu v kontinuitě

Zatímco se Česko nachází v čele evropským zemí s největším meziročním růstem HDP, rodinné firmy úspěšně dobývají zahraniční exportní teritoria. Na XIII. neformálním setkání Exportní ceny DHL UniCredit pod záštitou agentury CzechTrade se protnula ekonomická data se silou rodinných tradic.
Klubové setkání bylo prvním v 18. ročníku exportní soutěže. „Aby mohli exportéři sdílet své zkušenosti, připravili jsme pro ně v letošním ročníku novinku v podobě bezplatného registru,“ představuje nový benefit Helena Kohoutová, pořadatelka Exportní ceny DHL UniCredit. „Každý přihlášený exportér získá přístup do registru, který umožní sdílet exportní zkušenosti s ostatními a poskytne přístup k množství užitečných a zajímavých informací.“
Jaká je role rodinných firem v českém exportu a jak si vede soužití klidné ekonomiky a bouřlivých exportních trhů? V roli hostů se sešli Pavel Sobíšek, hlavní ekonom UniCredit Bank, Martin Jahoda, syn zakladatele společnosti Emco, a Kateřina Kadlecová, spolumajitelka společnosti USSPA a dcera jejího zakladatele.
„Česká republika se dostala do čela žebříčku meziročního růstu HDP v Evropě,“ uvedl svůj rozbor ekonomické situace Pavel Sobíšek. Žádná země EU neklesá, překvapením je ovšem slabý růst v Německu. „Celkově je západ a střed kontinentu na vzestupu, zatímco východ padá vinou situace v Rusku a na Ukrajině,“ doplňuje Pavel Sobíšek.
Zajímavý byl rozbor kurzu koruny ve vztahu s výkonností české ekonomiky. Posilování koruny bylo do roku 2007 v souladu s předstihem růstu českého HDP před eurozónou. V letech 2008 až 2011 se však česká koruna stala kvůli slabé ekonomice nadhodnocenou. Intervence České národní banky ji naopak mírně podhodnotily.
Prospěla devalvace koruny české ekonomice? Pavel Sobíšek má jasný názor: „Já tvrdím, že ano, přestože jsem si vědom toho, že když se zeptám deseti ekonomických subjektů, šest nebo sedm odpoví, že ekonomiku poškodila, ale ti tři nebo čtyři zbývající jsou ti velcí, kteří jsou pro český obchod rozhodující.“
Česká ekonomika je svázaná s trhy EU a export je cyklicky sladěný s Německem. „Do eurozóny směřuje kolem 85 % českého exportu. Diverzifikace exportu dává smysl, ale z hlediska celé ekonomiky má malý význam,“ dodává ekonom.
Jak si za proměnlivé situace posledních dvaceti let stojí dvě významné české rodinné firmy?
Společnost USSPA je předním českým výrobcem vířivek. Tato rodinná firma má za sebou úspěšnou výměnu generací – tu mladší na setkání zastupovala Kateřina Kadlecová.
„Na českém trhu jsme jednička už mnoho let,“ potvrzuje postavení své firmy, která je lídrem svého oboru v Česku a v Evropě patří ke třem nejvýznamnějším výrobcům.
Firmu založil v roce 1995 otec Kateřiny Kadlecové v Ústí nad Orlicí. Postupně rozšiřovala výrobu a upevňovala svou pozici na trhu. Dnes vyrábí masážní a plavecké termální bazény pro osobní i komerční využití a poskytují servis, který je ve svém individuálním přístupu specifický právě pro rodinnou firmu:
„Díky nástupu další generace máte záruku, že bude firma fungovat mnoho let. Pracujeme tak, abychom se i po letech mohli zákazníkům podívat do očí,“ říká Kateřina Kadlecová.
Kvalitní české vířivky dnes znají ve více než dvaceti zemích světa a ve Španělsku má USSPA dceřinou společnosti.
„Rodinné firmy mají velkou výhodu v kontinuitě,“ potvrzuje přednost rodinného podnikání Martin Jahoda, který loni nastoupil do firmy svého otce – společnosti Emco – na pozici komerčního ředitele se zodpovědností za export a marketing. „Rodinné podniky jsou předvídatelné a jejich strategie jsou dlouhodobé. Jejich obchodní partneři vědí, že nedělají strategii pro zisk v příštím roce, ale chtějí byznys předat další generaci. Rodinná kontinuita je pro naše partnery garance, že nebudeme dělat krátkozraká a nekoncepční rozhodnutí. To je naše silná stránka,“ dodává.
Společnost Emco patří mezi nejvýznamnější potravinářské společnosti v České republice. V roce 1990 ji založil Zdeněk Jahoda, otec Martina Jahody. Firma vyrábí potraviny odpovídající zdravému životnímu stylu, především müsli, müsli sušenky a tyčinky, ovesné kaše a cereální výrobky pro děti. Dlouhodobě dominantní postavení má právě v segmentu müsli – na českém trhu je to 53 %. Emco ovšem najdete v dalších čtyřiceti zemích světa. Nejvýznamnějším exportním odbytištěm je Amerika, kde se společnosti podařilo zachytit trend bezlepkových výrobků.
„Co je pro nás těžké, je identifikovat směry, které budou v budoucnosti významné. Zde se to podařilo,“ komentuje trend Martin Jahoda.
Dalším zajímavým odbytištěm je severní Afrika a Blízký Východ, kde nejsou žádní výrobci, ale existuje velká poptávka. V oblasti mají specialisty na místní trh a kulturu. V Rusku dceřiná společnost Emco Tula vyrábí ve vlastním výrobním závodě müsli pro ruský trh a ostatní rusky mluvící země.
Jméno Martina Jahody je obsaženo v samotném názvu společnosti – jeho otec měl již na začátku ambice, aby název společnosti zněl mezinárodně, zvolil proto „Em jako Martin a Co jako company,“ vysvětluje Martin Jahoda.

Soutěž EXPORTNÍ CENA DHL UNICREDIT pod záštitou agentury CzechTrade již osmnáctým rokem podporuje a oceňuje malé a středně velké firmy v České republice. Zakladatelem soutěže je DHL a generálním partnerem UniCredit. Odborným garantem je společnost Coface Czech, která hodnotí a zároveň autorizuje ekonomické výsledky finalistů soutěže a mimo jiné monitoruje i exportní aktivity českých firem. Záštitu poskytuje CzechTrade, soutěž probíhá ve spolupráci s AMSP ČR a pořadatelem je Agentura Helas. Dalšími partnery jsou NSG Morison, Kompass, Vodafone, Zátiší Group a Dilmah. Do Exportní ceny se mohou přihlásit firmy s meziročním nárůstem obratu exportu, minimálně však 100 tisíc korun v prvním roce, a ve kterých podíl zahraničního vlastníka nepřekračuje 49 %. Soutěž je završená vyhodnocením vítězů během slavnostního gala večera, který probíhá pod patronací Ministerstva průmyslu a obchodu. Uzávěrka přihlášek do 18. ročníku soutěže je 12. října 2015, slavnostní vyhlášení pak proběhne 26. listopadu.
Firmy mohou soutěžit v kategoriích: Malá společnost, Středně velká společnost, Globální exportér, Exportér teritoria, Nejúspěšnější klient CzechTrade a Exportní příběh roku CzechTrade.

Více na www.exportnicena.cz

Facebook komentáře