Tipy volejte: 773 693 460, pište redakce@prazsky-zpravodaj.cz
07/22/2017
MoserMenuet

Příběh křišťálu Moser.

V roce 1857 založil čtyřiadvacetiletý Ludwig Moser v Karlových Varech ryteckou dílnu a obchod.

Doba nebyla příznivá ale Moser překonal tehdejší krizi a uspěl. V roce 1873 byl Ludwig Moser jmenován dvorním dodavatelem císaře Františka Josefa I., úspěšně se prezentoval na světové výstavě ve Vídni. Firma má obchodní zastoupení v New Yorku, Londýně, Paříži a Petrohradu. V roce 1892 již provozoval vlastní sklářskou huť ve Dvorech u Karlových Varů, kde je dodnes. Získal pověst nejprestižnějšího výrobce křišťálu v Rakousko-Uherské monarchii. Tituly dvorních dodavatelů perského šáha Musaffereddina (1901) a anglického krále Eduarda VII. (1908) tuto pověst dále umocňovaly a vyvolaly zájem dalších státníků a panovníků. Na Světové výstavě v Paříži v roce 1900 obdržel za secesní vázu s hluboce rytými rostlinnými motivy stříbrnou medaili. Již v roce 1922 byla sklárna Moser největším výrobcem luxusního nápojového a dekorativního skla v Československu. První značková prodejna Moser byla otevřena v centru Prahy již v roce 1925. Úspěch Ludwiga Mosera, jehož odkaz je dále rozvíjen, spočívá ve výrobě ekologicky čistého bezolovnatého křišťálu, jedinečném barevném spektru, vynikajícím designu od nejprestižnějších výtvarníků a v dokonalém ručním zpracování všech křišťálových výrobků. Roku 1910 začíná výroba barevného broušeného skla a skla zdobeného leptaným a zlaceným dekorem „oroplastikou” Moser. Zakladatel firmy Ludwig Moser umírá v roce 1916, technickým a uměleckým ředitelem se stává jeho syn Leo Moser. Působení rodiny Moseru ve firmě je ukončeno prodejem Unionbance v r. 1934. Po zabrání Sudet roku 1939 Němci sklárnu zestátnili Po osvobození je firma státním podnikem a od r. 1991 je akciovou společností s výhradně českým kapitálem a přibližně 320 zaměstnanci. Výstava k výročí. U příležitosti 160. výročí založení firmy Moser spojili síly současní mistři skláři se sklářskými výtvarníky a designéry, aby vytvořili unikátní výroční kolekci MOSER 2017. Obdivovatelům tuto kolekci představila velkolepá výstava v pražském Obecním domě v únoru a březnu. Výstava potvrzuje kontinuitu výroby. Díky tomu, že sklářské řemeslo je v Moseru pečlivě předáváno z generace na generaci, vznikla díla vysoké umělecké hodnoty vyrobená stejnými originálními postupy jako před více než sto lety. „Pro výroční kolekci MOSER 2017 jsme vytvořili díla, která se inspirují nejúspěšnějšími a nejvýznamnějšími díly sklárny Moser z období malovaných historizujících motivů, rytých secesních rostlinných dekorů a zlacených afrických výjevů, jež přinesly sklárně slávu a světové renomé.,“ komentuje kolekci Lukáš Jabůrek, umělecký ředitel sklárny Moser. Výstava je rozdělená do 14 tematických kategorií. “Každá kategorie pojímá určité umělecké období, které bylo pro sklárnu důležité a zásadní, které přineslo nejen Moseru, ale vůbec sklářství něco nového. Proto jsme každé to období pojmenovali nějak stylově, věnovali jsme se historismu, secesi funkcionalismu až po současnost. Z každého období jsme vytipovali zástupce, vystavená díla nejsou z muzeí a galerií, ale jde o nově vyrobené kusy,” dodává Jabůrek. Nejstarší období historismu reprezentují ručně malované vázy, například unikátní 70 cm vysoká váza Menuet má kromě florálních ornamentů malovaných barevnými emaily a zlatem na přední straně ručně malovanou dvojici mladíka s dívkou v renesančním oděvu. Váza je přesnou replikou vázy sklárny Moser z roku 1885 a jeden historický kus je uložen v Passauer Glasmuseum. „ Techniku malování jsme studovali 2 roky, malíř Jan Janecký pracuje stejnými postupy jako před 100 lety,“ dodává Lukáš Jabůrek. „Možná je to tak trochu vzdor tomu, co se říká o dnešní technické době. Že dnes lidé už neumí udělat to, co dříve. My to vyvracíme. Tady jsme ale použili techniku, která už byla zapomenuta,“ říká kurátor Petr Nový z Muzea skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou. Na výstavě je celkem 250 výrobků, z toho 80 tvoří nová kolekce. V části věnované secesi upoutá mimo váz a mís stolní lampa Emily s motivy kosatců. Nápojovými soupravami se podařilo firmě Moser proniknout mezi nejvyšší společenské vrstvy. Souprava Marie Terezie z roku 1913 vychází vstříc oblibě baroka a rokoka, které byly ke konci 19 století v luxusním skle opět velmi populární. Souprava Copenhagen z roku 1909 je na Pražském hradě od dob prezidenta Masaryka. Prvním zákazníkem souboru Royal z roku 1907 byl anglický král Eduard VII. Fenoménem mezi soubory je Splendid, sklo králů se vyrábí nepřetržitě téměř 110 let. Splendid, který má 420 dílů věnoval anglické princezně Alžbětě jako svatební dar roku 1947 prezident Beneš. Je to od roku 1911 nejprodávanější dílo sklárny. Tajemství výroby nenapodobitelných

moserovských barev spočívá v kombinaci těch nejkvalitnějších surovin, které se taví s příměsí vzácných zemin a oxidů kovů. Moserovské barvy vychází z barev drahokamů a vyznačují se specifickými odstíny. Žádná jiná sklárna nemá takovou škálu barev jako Moser. Lustr Ludwig. Pro výstavu navrhl Lukáš Jabůrek a Filip Houdek jako symbol výročí exkluzivní lustr – Moser jinak lustry nevyrábí. „ Použili jsme prvky tradičního designu dané historií řemesla i současný design. Ramena lustru jsou zlacena 24-karátovým zlatem. Na ramenech je 133 ověsů z broušeného křišťálu v barvě medového topasu zdobených oroplastikou,“ říká L. Jabůrek. Lustr je vysoký 220 cm, jeho průměr je 190 cm a váží 196 kg. Na lustru pracovalo 40 lidí 1,5 roku, jen ověsy se brousily 4 měsíce. Lustr představen v Paříži, po Praze bude vystavován v New Yorku, Miláně a Tokiu. Světoznámá je kolekce obřích číší a mistrovských rytin. Předlohou pro rytiny se stávají i malířská a sochařská díla velkých mistrů, třeba Caravaggiův Bacchus, Dáma s hranostajem od L. da Vinciho či Zrození Venuše Sandra Botticcelliho. Příkladem moderní kolekce je dílo Woods od Sebastiana Menschorna, který, jak autor sám říká, je „o transformaci, metamorfóze“. „Kus dřeva se mění na sklo. Sklo se stává dřevem. Tyto vázy jsou něco mezi tím. Rád bych vnesl do našeho kultivovaného okolí myšlenku přírody,“ uvádí Menschorn. Váza Ball J. Balhara je ze šesti segmentů, vázy Carnegia F. Houdka byly inspirovány kaktusem Carnegiea, soubor Julia B. Horáka byl inspirován jménem 2. manželky L. Mosera. Vázy Colourful L. Jabůrka mají malbu vevnitř, na monumentální váze Melody studia IRDS, kterou tvoří 5 váz, zaujme kombinace barev. Za vázu Hruška získal L. Jabůrek r. 2013 Cenu veřejnosti Czech Grand Design. M. Knížák zaujal mísami Vessel a Double taste stejně jako vázami Kaťuša inspirovanými legendárními zbraněmi Rudé armády. Vázy Mondrian brusiče M. Koženého inspirovaly obrazy P. Mondriana. Mísy Tangram J. Čtvrtníka přeskupují dvuodimenziální hru trojůhelníků do třetího rozměru. Set Cognac L. Jabůrka byl vytvořen speciálně pro tento nápoj. Cena Ludwiga Mosera. Součástí výroční kolekce MOSER 2017 jsou rovněž práce nejmladší designérské generace, vítězů studentské soutěže „Cena Ludwiga Mosera”. Spolupráce moserovských sklářů s mladou nastupující generací má více než stopadesátiletou tradici. Již Leo Moser, syn zakladatele sklárny, udržoval pravidelné kontakty s řadou škol uměleckoprůmyslového směru doma i v zahraničí (prvním velkým mezinárodním úspěchem byly už v roce 1925 realizace návrhů studentů ateliéru prof. Vratislava H. Brunnera na výstavě dekorativních umění v Paříži). Tradici spolupráce se středními a vysokými sklářskými a uměleckoprůmyslovými školami sklárna Moser nadále rozvíjí. Již sedmým rokem probíhá soutěž o cenu Ludwiga Mosera. Pro vítěze soutěže je vždy připravena stáž ve sklárně Moser spojená se vzorováním na huti a konzultacemi se sklářskými odborníky. Sklárně pak spolupráce s mladými výtvarníky přináší nový nekonvenční pohled na soudobý design. Výstava důstojně oslavila 160 let nejluxusnější české značky.

Jaromír a Věra Hamplovi

Moser lust

Moser lust

Facebook komentáře