RECENZE: Dokonalý cizinec

Autor: Renée Knight

Žánr: Román, Thriller

Nakladatelství: Ikar

Rok vydání: 2016

Počet stránek: 256

Kniha nejen pro milovníky Dívky ve vlaku a Zmizelé! Kdo se ukrývá pod maskou dokonalého cizince? Čím je román výjimečný a proč stojí za to si ho přečíst?

Autorka (původně scénáristka) využila vlastních zkušeností pro vytvoření zajímavého díla. Byť se jedná o prvotinu, Dokonalý cizinec se v poměrně krátké době stal světovým bestsellerem. Kniha obsahuje dávku zapeklitých tajemství, ale také neuvěřitelná překvapení. Příběh začíná v okamžiku, kdy hlavní hrdinka Catherin Ravenscroftová objeví na noční stolku neznámou knihu. Nejen, že netuší, jak se kniha ocitla v její ložnici, ale ještě více ji překvapí, když se v knize dočte o událostech, které se nikdo neměl dozvědět – o událostech, které jsou dávno pohřbeny s jediným očitým svědkem. Nastává noční můra, kdy se hlavní hrdinka ztotožňuje s navenek fiktivním románem, zabředává do své minulosti a jejím hlavním cílem je dokázat, co se osudný den opravdu stalo.

Co čtenáře rozhodně potěší, je nízký počet hlavních postav (můžete se pohodlně začíst v tramvaji nebo ve vlaku). Autorka používá příjemný sloh, jednoduché věty, krátké kapitoly a střídání vypravěčů. Zpříjemňuje to čtení a urychluje děj. Thriller je napínavý, místy až děsivý, drží si tajemnou skořápku do posledních chvil, nutí vás obracet stránku za stránkou a těšit se na vyústění příběhu. V polovině knihy nastává chvíle, kdy se kapitoly začínají opakovat. V jedné se dozvíte informace od hlavní hrdinky a hned v další je máte naservírovány z jiného pohledu. Není to výrazně rušivý element, přesto by se mi kniha líbila více bez neustálého opakování. Další věc, která mi na Dokonalém cizinci nevyhovuje, je postoj a způsob uvažování Catherin. Neubráníte se tak pozdvižení obočí, nechápavému výrazu, či pocitu neporozumění. Na druhou stranu, kdyby se hlavní hrdinka nechovala tak jak bylo uvedeno, neměli bychom teď co číst.

Na závěr si dovolím přidat jedno malé doporučení. Vy, kteří máte zkušenosti s Dívkou ve vlaku, či zmizelou, nesrovnávejte. Zbytečně se tím ochuzujete o prožitek z daného díla.

Podrženo sečteno, kniha je pozoruhodná, rozhodně si zaslouží vaši pozornost a právem patří do edice světového bestselleru. Vřele ji doporučuji! Jsme zvědavá, čím nás autorka překvapí příště…