Tipy volejte: 773 693 460, pište redakce@prazsky-zpravodaj.cz
05/30/2017

Padne autobusové nádraží Florenc? Penta narazila na komplikace!

Penta_Masarykovo_nadrazi_plaza_lVelké stavební planý kolem pražského Masarykova nádraží komplikuje mělce zahloubené metro. A jsou zde i další překážky. Komlexem budov obchodního a kancelářského centra u Masarykova nádraží za sumu přes 6,5 miliardy korun, chcete Penta celý tento prostor změnit k nepoznání. Bude domluva s dopravním podnikem vůbec možná? Linka metra C, která zde vede, je z pohledu pražského metra unikátní, je totiž povětšinou hloubená nikoliv ražená, jako Trasa A a B v samotném centru. To znamená, že by se musely při stavbě odkrýt tubusy metra a technické zázemí souvislé s metrem mezi stanicemi Florenc a Hlavní nádraží. Penta se k tomuto problému staví realisticky, s náklady na tyto práce počítá, důležité však bude, jak se bude projekt celkově vyvíjet. Provoz metra by, neměl být přerušen, ale v rámci projektu se mohou nějaká omezení vyskytnout. Bude se Penta podílet na financování za náhradní veřejnou dopravu, když metro nepojede. Kdo zaplatí Pražanům náhradu za časové komplikace a složitosti při každodenní cestě do práce?

Nedopadne to vše jako s rekonstrukcí Národní třídy a výstavby paláce Quadrio, kdy se stavělo na pozemku, kde ústil vestibul metra B? Kolik měsíců byla tato část Prahy odříznuta od metra? Penta navíc stále řeší výkup části pozemků, které nevlastní.

Projekt na stavbu obchodního a kancelářského centra

Projekt na stavbu obchodního a kancelářského centra; foto Penta

A nejzajímavější na tom všem je, že celé stavbě, která má vznikat na etapy, braní část autobusové nádraží Florenc.

Když se paní Krnáčová za ANO u představení toho projektu, nechala s úsměvem na tváři fotit, určitě musela tyto dopady vidět. Praze se tento projekt libí, řeší totiž palčivý problém dlouho zdevastovaného a opomíjeného území. Celkově by projekt přinesl Praze možnost spojit rozdělené území Masarykova nádraží, Florence, ale v širším dopadu i Karlína, Hlavního nádraží a samotného centra. Dle zákresu stavby, na fotografii je jasně počítáno se záborem a zbouráním nově postavené odbavovací haly. Investiční skupina Penta chce koupit a zbourat teprve sedm let starou odbavovací halu autobusového nádraží na pražské Florenci. Firma ČSAD Praha holding, která halu na Florenci vlastní, ale tvrdí, že s ní Developer o ničem nejedná. Uvedl to server E15.cz. Je k zamyšlení proč by Penta toto neučinila, můžou v tom být další zájmy na obou stranách, které veřejnost nezná, či které nemají být zveřejněny. Ale pokud vezmeme v úvahu rozsah výstavby je velice pravděpodobné, že náhrada autobusového nádraží by byla pro všechny zainteresované strany velmi zajímavá. A to jak z uživatelského hlediska všech cestujících, tak i z finančních. Je zajímavé poznamenat, že hala vznikla jako dočasná stavba, proto je pravděpodobné, že časem ustoupí modernější výstavbě.

Dále si položme otázku, jak stavba ovlivní chod Masarykova nádraží, kde se denně pohybuje tisíce Pražanů a Středočechů? Dočká se Praha vůbec revitalizace Masaryčky a jejího okolí. Nejde jen o nalákání všech, získání souhlasů a následného postavení jen výhodných kancelářských objektů, ač architektonicky zajímavých, bez staveb veřejně prospěšných? Pomůže tento projekt Praze, a nebo jen vybraným skupinám? Bude nakonec realizován ve své nynější podobě, která má své pro i proti? Na tyto a další otázky se pokusíme přinést odpovědi v dalších dnech.

PT

Facebook komentáře

Šéfredaktor webu Pražského Zpravodaje